08-04-2018 12:10 pm posted by Anonymous
Miten NV:ssa käyttetään maskuperusteista alv-lasketnaa,kun käytössä sekä osto- että myyntireskontra? SIIS vain tilille tulleista suorituksista sekä maksetuista ostoista?
10-04-2018 2:40 pm posted by Rane Olsen
Moi Timo,
Tuo Marja-Tertun vastaus on aika yleinen käytäntö.
10-04-2018 3:42 pm posted by Anonymous
ette vo olla tosissanne, koska kun on satakin ostolaskua ostorekontrassa ja toiset sata myyntilaskua myyntireskontrassa, niin ei tule mitään, jos pitää siirrellä päivämääriä ja sitä paitsi tämä tulee tehdä aina ennen kuun alvi laskentaa!!! Koska alv laskenta lukitsee kuun ja edelliset kuut! Täytyy olla joku parempi keino? Vie tolkuttomasti aikaa!! Ja vielä se, että laskuja tippuu putkea pitkin koko ajan reskontraan ja toista putkea lähtee?? Miten näitä voi vahtia? Tilitoimistossa on tosi hankalaa mutta yksittäisessä firmassa jollain tavalla hallitavissa tai sitten ei!!!
10-04-2018 3:52 pm posted by Anonymous
Timo, ymmärrän tuskasi täysin! Muutamalla laskulla tuo siirtäminen toimii, ei suuremmalla massalla, siihen on saatava "kättä pidempää". Olen myös siirtämisten vähentämiseksi lukinnut heti kun kk vaihtuu ostoreskontran. Mutta onko niin onnettomasti, ettei myyntireskontraa edes pysty lukitsemaan??
10-04-2018 4:04 pm posted by Anonymous
Kiitos Marja-Terttu ymmärtämisestäsi, millekään laskulle, jolla on tosite ei voi tehdä enää mitään, kun alv on laskettu ko. kuulta. Aina pitää ohittaa ao. alv laskelma ko. kuulta, jos mitään muutetaan, muutoksen jälkeenperuutetaan ohitus ja NV laskee alv:n uudelleen. jos ei halua laskettaa alv:tä uudelleen pitää siirtää tiliakausien hallinasta ALV-lukitus. Tällöin ei lasketa alvia uudelleen mutta tämä on hankalaa.
NV:ssa KÄYTÄNNÖSSÄ ei siis voi toteuttaa kirjanpitolain suomaa mahdollisuutta mikroyritykselle (jos on käytössä molemmat reskikset), koska on tämä niin hankalaa tehdä. Kohta Rane kehottaa tekemään tuoteidean tästä mutta en kyllä oikein tiedä mitä ideaan kirjoittaisin? Jospa Rane muotoilee?
10-04-2018 6:24 pm posted by Anonymous
Rane; kysyin tätä asiaa (maksuperusteinen ALV) eka kerran 31.10.17 ja vastasit silloin:
Tämä maksuperusteinen ALV on tarkoitus saada 2018 ensimmäisen kvartaalin aikana toimintaan, se on siis tavoite.
Toisen kerran kysyin asiaa 8-9.3.2018 Netvisor Tuesta, ja sain toiselta henkilöltä vastauksen: "jäissä on tämä juttu" liitettynä oheisella linkillä.
https://community.vismasolutions.com/message/3802
Uskon kuitenkin, että maksuperusteiselle ALV-laskennalle on kysyntää muillakin kuin itselläni. Saamistani perusteluista huolimatta, että kehitysresut suunnataan muualle, toivoisin, että meitä pieniäkin toimistoja ja asiakkaita kuunneltaisiin.
10-04-2018 8:20 pm posted by Anonymous
Olen samaa mieltä Tarjan kanssa siitä, että totta kai on muitakin joille tämä on tärkeä asia. Tilitoimistoilla on isoja ja pieniä asiakkaita. Voihan olla niiin, että tilitoimistoissa ei edes kerrota asiakkaalle tästä mahdollisuudesta, koska se aiheuttaa lisähommaa ja ei kerro ihan oikeasti firman todellista taloudellista tilannetta. MUTTA silloin kun snadi on vaikeuksissa,niin tätä on syytä käyttää talouden tasapainottamiseen. NV:ssä varmaan ajatellaan, että jos on reskikset käytössä, niin silloin halutaan ostojen ja myyntien menevän laskutusperiatteen mukaan.
Olisi kyllä hyvä, jos firma / tilitoimisto voisi itse päättää mitä alv laskentamentelmää käyttää, koska sitä voi vaihdella kuukausittain eikä NV tätä määräisi???
10-04-2018 8:36 pm posted by Anonymous
Olen tehnyt tästä tuoteidean,joten tsekatkaa se ja parannelkaa, jos aihetta. Ilmoittakaa kaikille, että ääääänestävät!!
Anonymous
08-04-2018 5:33 pm posted by Anonymous
Olen siirtänyt osto- ja myyntireskontran tositteiden pvm seuraavalle kaudelle, siis niiden joista ei raha liikkunut ko. kuukautena.