J

Jani Korhola

Toistuvaislasku poistuu - korvaajana Sopimuslaskutus

02-11-2017 1:21 pm tekijä Jani Korhola

Olisikohan kolmas yritys - Toistuvaislaskutus loppuu

 

Kerran vielä. Tarkoitus on saada kaikki asiakkaat käyttämään sopimuslaskustusta, sillä lopetamme toistuvaislasku-toiminnallisuuden 30.12.2021. Olemme nyt saaneet myös sen paljon puhutun konversiopainikkeen takaisin siihen kuntoon että palautamme sen 29.4.2021 toistuvaislaskutuksen päänäkymään. Konversiopainike ei kuitenkaan ole kaiken kattava tie onneen vaan siinä on tiedossa olevia puuteita jotka on lueteltu alla. Uskomme että asiakkaat tarkastavat palvelukorit muutenkin konversion jälkeen, mutta nämä ovat asioita, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.



Konversiopainikkeen toiminnasta

  • Painike tekee konversion siten, että palvelukorista tulee asetuksiltaan mahdollisimman täsmälleen yhtäläinen alkuperäisen laskupohjan kanssa. Jos siis haluat samalla muuttaa toistuvan laskutuksen rakennetta, niin silloin konversio ei ole sinulle. Silloin ainoa tapa tehdä konversio on näpytellä kaikki palvelukorit sopimuslaskutuksen puolelle käsin.

 

Asiat mitkä estävät konversion

  • Verotuskäsittelyn erot
    • Mikäli laskupohjan ja asiakaskortin verotuskäsittelyssä on eroja, niin näitä laskupohjia ei pysty ottamaan konversioon mukaan. Nämä pitää ensin korjata (joko laskupohja tai asiakas) ja tehdä konversio tämän jälkeen. Vaihtoehtoisesti nämä voi tehdä manuaalisesti uutena palvelukorina.

 

Asiat jotka tulee huomioida ja tarkistaa konversion jälkeen palvelukorilta

  • Teksti ennen laskurivejä 
    • Tekstiksi tulee konversiossa sekä palvelukoriin asetettu teksti että se mikä on tässä kentässä laskupohjalla
    • Tämän voi korjata konversion jälkeen asetuksista haluamaansa muotoon
  • Laskentakohteet: 
    • Laskupohjan laskentakohteet tulevat myös palvelukoriin laskentakohteiksi, jos niitä on käytetty laskupohjalla
    • Jos laskentakohteita ei ole laskupohjalla käytetty, niin konversio hakee laskentakohteet asiakkaiden / tuotteiden takaa
    • Jos laskupohjalla on esim. Yksittäisiä tyhjiä kenttiä niin niillekin yritetään hakea laskentakohteet asiakkaiden / tuotteiden takaa (palvelukorilla tätä ei pysty estämään)
  • Hinnat
    • Mikäli toistuvaislaskutuksessa on valittu "Hae hintatieto: Laskurivin takaa", mutta asiakkailla on käytössä hintaryhmiä joihin toistuvaislaskutuksessa käytetyt tuotteet kuuluvat, huomioi sopimuslaskutus nämä laskun muodostuksessa.
  • Toimitustapa ja toimitusehto
    • Näiden osalta tulee konversion yhteyteen “kolmio”, joka ilmoittaa että mikäli nämä poikkeavat (ovat laskupohjalla / asiakkaalla eri). Nämä voi konvertoida, mutta on hyvä tarkastaa konversion jälkeen että laskulle tulee halutut tiedot.

 

Siltä varalta, että jokin menee kaikesta huolimatta pahasti pieleen, niin palvelukorien yhteyteen tulee konversion peruutusmahdollisuus. Jos poistat palvelukorin, niin laskupohja palautetaan toistuvaislaskutukseen ja konversiota voi yrittää korjausten jälkeen uudelleen.


A

Anonymous

28-12-2017 5:06 pm tekijä Anonymous

Kyllä nämä asiat kannattaisi miettiä ennen kun lähtee uudistuksia tekemään. Kustannuspaikka on aika olennainen tieto, toivottavasti tulee pian sopimuslaskutukseen, kun yrityksiin joissa ei ole ollut toistuvaislasku ennen käytössä ei voi enää niitä luoda ja näin ollen joutuu uudet toistuvat laskut tekemään puutteellisella sopimuslaskutuksella ja kustannuspaikkatiedot joutuu sitten käydä mitä ilmeisimmin lisäämässä käsin laskujen muodostumisen jälkeen. Toistuvaislaskutus osoittaa paremmuutensa jo ainakin tuossa, koska siinä oli olemassaoleva lasku pohjana uusille muodostuville laskuille, tässä kun ne laskut muodostuvat annettujen tietojen perusteella ja kun kaikkia tietoja ei voi edes määritellä tällä hetkellä niin ei voi kovin hyvää arvosanaa antaa. Tässä olisi ollut kätevää se, että olisitte pitäneet toistuvaislaskutuksen toimivana ominaisuutena niin kauan kunnes on varmistettu että sopimuslaskutus ajaa samalla tavalla asiansa kuin sopimuslaskutus.

Laura Sainio

28-12-2017 5:07 pm tekijä Laura Sainio

Hei kaikki!

Toistuvaislaskutuksen korvaaminen sopimuslaskutuksella on saanut jatkoa tämänpäiväisessä julkaisussamme: . Jatkamme tämän parissa vielä ensi vuoden puolella, ja seuraavaksi sopimuslaskutusta parannetaan lisäämällä palvelukorikohtaiset toimitusosoitteet ja laskentakohteet.

A

Anonymous

06-02-2018 1:14 pm tekijä Anonymous

Milloin toistuvaislaskutuksen siirtopainike sopimuslaskutukseen on käytössä? Aika alkaa käydä vähiin, jos määräpäivä 30.4.2018 pysyy voimassa.

J

Jani Korhola

06-02-2018 2:28 pm tekijä Jani Korhola

Hei Toni,

Meillä on ollut tässä ylimääräisiä viivästyksiä ja emme ole ehtineet vielä tehdä kaikkea tähän liittyvää valmiiksi. Julkaisu tapahtunee parin viikon kuluttua. Katsomme samalla tuon määräpäivän uudestaan, eli voimme joustaa siinä koska viivästys on meistä johtuvaa.

A

Anonymous

01-03-2018 9:24 am tekijä Anonymous

Hei,

Edelleen odotellaan sitä siirtopainiketta - tai edes selkeitä ohjeistuksia esimerkkien kera. Onko tiedossa uutta aikataulua, koska tuo siirtopainike saataisiin käyttöön?

A

Anonymous

23-03-2018 10:59 am tekijä Anonymous

Heippa,

Edelleen odotellaan siirtopainiketta... Olen samaa mieltä Jaanan kanssa, että selkeämmät ohjeetkin kaivattaisiin. Jos toistuvaislaskutus poistuu 30.4. ei kauheasti aikaa jää siirtämiseen ja tarkisteluun, kun ei ennen tuota sopimuslaskutusta ole käyttänyt.

A

Anonymous

03-04-2018 1:50 pm tekijä Anonymous

missä vaiheessa siirtonappi on tänään 3.4.18?  Onnistuuko siirto, nappia painamalla sopimuslaskutukseen?

A

Anonymous

03-04-2018 1:51 pm tekijä Anonymous

Tätä samaa lupausta laulettiin Severan uuden version kanssa pari vuotta. Mahdottomia ei saa luvata.

J

Jani Korhola

03-04-2018 3:22 pm tekijä Jani Korhola

Hei Jukka ja muut,

Meillä on valitettavasti ollut huomattavasti enemmän työtä muutamien muutosten kanssa mitä olemme joutuneet tekemään sopimuslaskutukseen liittyen. Tästä syystä myös tämän julkaisu on viivästynyt. Nyt näyttää siltä että kaikki parannukset joita olemme sopimuslaskutukseen tehneet saadaan julkaistua tässä huhtikuun aikana. Siirtonappi jää kuitenkin vielä odottamaan ja näin ollen myös tuo siirtymäaika tulee venymään kesän yli. Kerromme tästä tarkemmin kun aikataulu tälle varmistuu. Ja tässä vaiheessa myös pahoittelut tästä aikataulujen venymisestä aiheutuneesta vaivasta.

Tästä huolimatta kaikki uusi laskutus jossa voidaan hyödyntää laskujen toistuvuutta, suositellaan tehtäväksi sopimulaskutuksen puolelle. Näin siirtymää alkaa pikkuhiljaa jo tapahtumaan ja samalla sopimuslaskutuksen käyttö tulee tutummaksi. Ohjeistus löytyy täältä ja muokkaamme sitä aina kun teemme päivityksiä Sopimuslaskutus – Netvisor tukiportaali .

Muutokset ja joita olemme tuomassa sopimuslaskutukseen lyhyesti:

- Palvelukorikohtaisesti asetettava valuutta, eli jatkossa myös laskutus ulkomaille onnistuu

- Palvelukorissa on mahdollista asettaa tuotekortilta poikkeavat laskentakohteet

- Mahdollisuus määritellä palvelukorissa asiakaskohtainen toimipaikka

- Myyntilaskujen lähetys automaattisesti ilman CRM-osiota

- Selkeytystä siihen miten annetut päivämääräasetukset näkyvät muodostettavilla laskuilla

A

Anonymous

05-04-2018 8:20 am tekijä Anonymous

Kiitos siirtymäajan jatkamisesta siihen saakka, kunnes nuo mainitsemasi sopimuslaskutuksesta puuttuvat oleelliset toiminnallisuudet on saatu lisättyä.

Tulevaan toistuvaislaskutus > sopimuslaskutus -siirtopainikkeeseen pari kysymystä: voiko toistuvaislaskupohjia siirtää olemassa olevaan palvelukoriin, vai muodostuuko niistä kokonaan uusi palvelukori? Jos yrityksessä ryhdytään uusien sopimusten kanssa nyt käyttämään sopimuslaskutusta ja vanhempien sopimusten kohdalla odotetaan siirtopainiketta, olisi suht. tärkeää, että pohjien siirrossa voisi tuon valinnan tehdä.

Toistuvaislaskutus kopioi laskun tiedot ja kopioitavalla laskulla voi olla tuoterivien seassa erillinen kommenttikenttä. Tällaista kenttää ei pystytä määrittelemään sopimuslaskutukseen. Miten tuleva toistuvaislaskutus-sopimuslaskutus-siirto huomioi tämän?

Laura Sainio

09-04-2018 9:23 am tekijä Laura Sainio

Hei Kuisma,

Toistuvaislaskupohjan konvertointi sopimuslaskutukseen muodostaa aina uuden palvelukorin, ja nimenomaan sellaisen korin, jossa tuotteet ja asiakkaat ovat korin "etusivulla", eikä välilehdellä "Asiakaskohtainen tuotelaskutus". Etusivulla myös kommenttirivin lisääminen on mahdollista, ja toistuvaispohjalla olevat kommenttirivit siirtyvät sinne.

A

Anonymous

09-04-2018 3:16 pm tekijä Anonymous

Hei Laura,

Jos oikein ymmärsin, niin ei tule lainkaan mahdolliseksi siirtää toistuvaislaskutuksesta aineistoa sopimuslaskutuksen "asiakaskohtainen tuotelaskutus" -näkymään? Miten suosittelisitte toimintamalliksi tilanteessa, jossa juuri tällaiselle on tarvetta?

Laura Sainio

09-04-2018 4:42 pm tekijä Laura Sainio

Hei Kuisma!

Tuossa tilanteessa sopimuslaskukorit tulee muodostaa manuaalisesti: palvelukorien muodostaminen asiakaskohtaisen tuotelaskutuksen puolelle ei valitettavasti onnistu ongelmitta. Toisaalta, mikäli yrityksessä on käytössä  toistuvaispohjia joissa on useita asiakkaita samalla pohjalla, muodostuvat tuotteet, hinnat ja riviselitteet samanlaisina kaikille toistuvaispohjasta luoduille laskuille tälläkin hetkellä.

A

Anonymous

13-04-2018 10:47 am tekijä Anonymous

Vaikuttaa nyt täältä katsoen siltä, että nykykoodarit eivät enää tee vuokaavio harjoituksia riittävällä tarkkuudella eli siis näitä iterointi kierroksia tai sitten ne tehdään ylimalkaisesti, mentaliteetillä "kyllä käyttäjät hoitaa ICT suunnittelun ja iteroinnin". Toki koodauksessa ennenkin tehtiin mokia mutta yleensä ne eivät olleet ihan näin perustavanlaatuisia virheitä. Voihan olla myös niin, että ylempi taho / suuret pelurit ovat vaatineet ao. muutoksia???

A

Anonymous

18-04-2018 12:30 pm tekijä Anonymous

Miten saan vakioviitteen sopimuslaskuille?

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin