09-12-2015 4:27 pm tekijä Anonymous
Tällä hetkellä ongelmana skannauspalvelun kautta tulleissa rahoitusyhtiöiden laskuissa on se, että kun toimittaja on uusi, ja jos asiakkaan jollain toisella toimittajalla on myös sama rahoitusyhtiö, menevät laskut poikkeuksetta väärälle toimittajalle. Syynä tähän on se, että ohjelma hyväksyy tunnistamisen perusteeksi myös pelkän tilinumeron vaikka y-tunnus erottaisikin. Etukäteen tähän ei pysty vaikuttamaan, koska yrittäjä ei tule perustaman itse etukäteen toimittajan tietoja ohjelmaan siten että siellä olisi pankkitilinumero ja y-tunnus. Harvemmin toimittaja myöskään informoi etukäteen että onko heidän laskut annettu rahoitusyhtiölle vai ei.
Kehitysehdotuksenani on, että kun skannauksessa tunnistusta ei tehdä pelkän tilinumeron perusteella, vaan tällöin ohjelma aina varmistaisi asiakkaalta onko kyseessä jo olemassa oleva toimittaja vai onko kyseessä uusi toimittaja. Jos laskussa ja toimittajarekisterissä on sama tilinumero ja y-tunnus varmistusta ei tarvitse tehdä mutta jos y-tunnus puuttuu, on virheellinen tai erottaa laskussa olevaan, on varmistava kysymys aina tehtävä.
13-03-2016 7:59 pm tekijä Anonymous
Olen saamaa mieltä kuin yllä, Y-tunnusta ei missään olosuhteissa tule ohittaa. Näitä tilanteita tulee vastaan edelleen, ts. ohjelmaa ei ilm. vielä ole tehty korjausta tältä osin.
01-04-2016 9:47 am tekijä Anonymous
Tätä samaa asiaa on käsitelty mm. tukipyynnöllä #128981 3.9.2014. Sieltä hetkestä tähän hetkeen tämä asia on ollut kasvava ongelma, koska toimittajat ovat yhä enemmän alkaneet käyttämään rahoitusyhtiöiden palveluita. Voisitteko huomioida tämän ajan, kuinka pitkään olemme jo tähän korjausta odottaneet. ��
30-03-2017 4:14 pm tekijä Anonymous
tämä pitäisi saada kyllä ehdottomasti kuntoon !
18-09-2017 8:29 am tekijä Jani Korhola
Hei,
Ensimmäisenä toki suosittelen siirtymään verkkolaskutukseen kaikkien niiden toimittajien osalta joiden kanssa se on mahdollista, sillä niiden osalta tunnistus toimii huomattavasti skannattuja paremmin.
Tulemme paneutumaan yllä olevaan ongelmaan tässä loppuvuoden aikana. Tuo tilinumerolla tunnistuksen poistaminen itsessään on pieni muutos, mutta vaikutukset tunnistuksen laatuun voivat olla todella suuria. Sen takia olemme olleet myös hyvin varovaisia tämän kanssa ja suurin aika meneekin testaamiseen ja sen varmistamiseen että tunnistuksen taso nousee muutoksen myötä. Syy varovaisuuteen on yksinkertainen. Meidän nykyisella ostolaskumassalla 1% heikennys tunnistuksen tasoon aiheuttaa vuositasolla noin 40000 virheellistä laskua.
Testaamme siis loppuvuoden aikana sitä miten eri muutokset vaikuttavat tunnistukseen ja mikäli nykyistä parempi malli löytyy niin toki myös muutoksen teemme.
25-10-2017 12:08 pm tekijä Anonymous
Meillä siirtyy erilaisin tavoin luodut/vastaanotetut ostolaskut ERPistä rajapinnan kautta Netvisoriin kirjanpitoon ja maksettavaksi. Netvisor lukee aineistosta tilinumeron ja tuloksena on iso kasa laskuja yhden toimittajan nimellä, vaikka niitä olisi useampia. Äärimmäisen hankalaa etsiä tietyn toimittajan laskua sellaisesta aineistosta..
Eli pelkkä verkkolasku ei ratkaisse ongelmaa. Eikä auta, vaikka olen tarkistanut, että Netvisorissa on toimittajilla y-tunnukset ja kaikki, niitä tietoja vaan ei noteerata.
Tilinumeron tunnistamista ei toki tarvitse poistaa, mutta lisäehtona tunnistuksessa tulisi olla myös y-tunnus. Sehän vain nostaa tunnistuksen tasoa.
25-10-2017 12:23 pm tekijä Petrus Hoikkala
Komppaan Miikaa.
Voisiko Y-tunnuksen käyttämistä käyttää juuri niin, että ostolaskun saapuessa tarkastetaan:
1. Tilinumero. Mikäli toimittajarekisteristä löytyy ristiriita (kahdella toimittajalla sama tilinumero JO syötettynä, niin siirrytään vaiheeseen kaksi)
2. Y-tunnus. a) Toimittaja löytyy ko. Y-tunnarilla toimittajarekkarista -> Kohdista lasku tälle toimittajalle. b) Ei löydy rekkarista - luodaan uusi toimittaja + lasku manuaaliseen käsittelyyn.
25-10-2017 2:18 pm tekijä Jani Korhola
Hei Miika ja Petrus,
Tiedot siitä miten tuo tunnistaminen tapahtuu löytyy meidän ohjesivulta Ostolaskujen vastaanotto skannauspalvelun kautta – Netvisor tukiportaali . Sieltä poimittuna meidän tunnistus menee kokonaisuutena seuraavasti ja tässä järjestyksessä:
1. Haetaan toimittajat, joissa tilinumero ja nimi täsmää saapuneen laskun kanssa ja Y-tunnus on sama kuin laskulla.
2. Haetaan toimittajat, joissa tilinumero täsmää saapuneen laskun kanssa ja Y-tunnus on sama kuin laskulla.
3. Haetaan toimittajat, joissa tilinumero ja nimi täsmää saapuneen laskun kanssa.
4. Haetaan toimittajat, joissa nimi täsmää saapuneen laskun kanssa ja Y-tunnus on sama kuin laskulla.
5. Haetaan toimittajat, joissa tilinumero täsmää saapuneen laskun kanssa ja Y-tunnus on toimittajalla tyhjä.
6. Haetaan toimittajat, joissa tilinumero täsmää saapuneen laskun kanssa.
7. Haetaan toimittajat, joissa Y-tunnus täsmää saapuneen laskun kanssa.
8. Haetaan toimittajat, joissa nimi täsmää saapuneen laskun kanssa.
Eli tuo pelkällä tilinumerolla tunnistaminen on vasta kohta 6, joten sitä ennen on yritetty kohdistaa laskua toimittajaan jo viidellä "vahvemmalla" tavalla. Tuon ristiriidan ratkaiseminen siirtämällä näissä tapauksissa lasku "odotustilaan" voisi olla toimiva ratkaisu. Ei siis välttämättä edes luotaisi uutta toimittajaa.
07-12-2017 9:33 am tekijä Jani Korhola
Hei,
Tässä vielä lisää samasta aiheesta. Väärä toimittaja verkkolaskussa - ehdotus samaa tilinumeroa käyttävien toimittajien käsittelystä
04-09-2019 10:52 am tekijä Anonymous
Onko tämä edennyt mihinkään?
Meille tuli juuri viime kuulla lasku niin, että toimittaja oli väärin.
13-01-2020 1:24 pm tekijä Anonymous
Aika kuluu ja mitään ei tapahdu tämän kanssa. Edelleen laskutuspalveluja käyttävien toimittajien laskut menevät ihan random-toimittajien alle, esim. jos on uusi toimittaja niin kohdistuukin johonkin jo olemassa olevaan toimittajaan koska laskutuspalvelun tilinumero ilmeisesti on se jolla kohdistuu, eikä y-tunnuksella. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi skannauspalvelun kautta tullut lasku, koska niissä nyt on välillä muutakin sählinkiä, mutta kun kyseessä on verkkolasku.
07-02-2020 11:19 am tekijä Anonymous
Tämä on kyllä käsittämätöntä, ettei tätä saada korjattua!
Visma ✓
20-09-2021 6:40 pm tekijä Markus Anttonen
Poistimme ostolaskun kohdistuksen toimittajaan toimittajan tilinumeron perusteella, koska mm. laskurahoitusta käytettäessä toimittaja kohdistui väärin. Nyt ostolasku kohdistetaan toimittajaan ensisijaisesti y-tunnuksen ja nimen perusteella, sitten y-tunnuksen, sitten nimen ja lopuksi toimittajakoodin perusteella.
Anonymous
15-12-2015 4:00 pm tekijä Anonymous
Tähän on pakko tulla muutos. Ei mitään järkeä, että kohdistaa pelkästään tilinumeron perustella. Esim. Trust!!!
Mielestäni järjestelmävirhe, ei pitäisi olla edes kehitysehdotuksen varassa tällainen muutos.