29-03-2017 4:16 pm tekijä Anonymous
Heippa,
alkuvuoden aikana tullut huomattua että ulkomaiset laskut palautuvat entistä herkemmin. Taustalla on poikkeuksetta ollut seuraava kaava. Skannauspalvelusta on tullut uuden toimittajan lasku. Toimittaja on perustunut ulkomaisella tilinumerolla. Lasku on saattanut käydä asiatarkastuksessa tai hyväksynnässä ja sen jälkeen toimittajatiedot on muokattu kirjanpitäjän tai asiakkaan toimesta kuntoon. Tässä siis korjattu toimittajan nimi, maa, valuutta ja pankkitili kuntoon ja lasku lähetetty pankkiin. Menee hienosti läpi, ei tule virheilmoituksia, kunnes viikon päästä maksu palautuu tilille. Virheilmoituksina mm. ollut että maksun saajan nimi ei vastaa pankin pankkitilin saajan nimen tietoja.
Maksut jotenkin kummallisesti lähtee sillä alkuperäisellä skannauspalvelun perustamalla toimittajanimellä eli pankkitilin numerolla. Mistä tämä johtuu että ohjelmaan ei oikeasti päivity muokattu toimittajan nimi?
Palautuksetkin tulevat tilille niin että toimittajan tietona on ulkomainen pankkitilin numero. Sitten näitä palautettuja laskuja etsitään ostolaskujen maksujen kautta summan perusteella, koska tiliotteelta ei käy ilmi että mitä maksuja on palautettu.
Nämä ovat todella kurjia asiakkaille kun ei tule virheilmoituksia ja pankki veloittaa jokaisesta tämmöisestä palautuksen selvittelystä 25-35 eur/kpl. Tässä jo yksi asiakkaani kysyi että kuka tämän lystin maksaa? Heidän näkökulmasta syy tähän laskujen palautusrumbaan on skannauspalvelu.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia tänä vuonna ulkomaisten laskujen kanssa? Viime vuonna tätä ongelmaa ei ole ollut - ainakaan tässä mittakaavassa.
Laura Sainio
04-04-2017 11:27 am tekijä Laura Sainio
Hei Kati!
Ikävä kuulla ongelmista! Netvisorin tai skannauspalvelun puolella ei ole tullut muutoksia maksuaineiston tietojen käsittelyyn vuoden vaihteessa, mutta tutkitaan, mistä ongelmat johtuvat. Osaatko sanoa, onko noita ulkomaalaisia laskuja alkanut palautumaan herkemmin kaikista pankeista, vai korostuuko tässä jokin tietty pankki?