Den här instruktionen behandlar hur du aktiverar Visma Amili Oy:s indrivningstjänst, hanterar indrivning av fakturor och hanterar situationer relaterade till indrivning i Netvisor.
INNEHÅLL
- Tjänstens aktivering och priser
- Användning av Amili anmärkningstjänst
- Användning av Amili indrivningstjänst
- Amili indrivningstjänstens verksamhetsprinciper
- Lägg en manuell betalning till en faktura som skickats till Amili indrivningstjänst
- Kontaktpersonens uppgifter på kundkortet
- Indrivningskostnader
- Amili indrivningstjänstens ID
- Valutafakturor
- Hantering av räntefakturor
- Betalningsplan med faktura
- Ta bort tjänsten
Visma Amili Oy:s (tidigare Visma Financial Solutions Oy) indrivningstjänst Amili möjliggör elektronisk indrivning av fakturor. Indrivningen kan enkelt inledas som en del av Netvisors fakturahanteringsprocess.
Mer information om Visma Amili Oy:s anmärknings- och indrivningstjänst Amili finns på https://amili.fi/ och https://amili.fi/duetto-perintapalvelu-amili-perinta
Tjänstens aktivering och priser
Tjänsten kan tas i bruk i Netvisor Store. För att aktivera tjänsten behöver du en av följande behörigheter: Användaradministratör (KH), Revisionsbyrås huvudanvändare (TPK), Företagets huvudanvändare, Företagsanvändare-profil eller Alla behörigheter-profil. Dessutom måste en e-postadress sparas på fliken Kommunikation i Egna grundinställningar, samt en e-postadress och telefonnummer på fliken Egna grunduppgifter. Att ta i bruk tjänsten kräver inte att Web Service-gränssnittet används.
Amili indrivningstjänst tas i bruk via Netvisor Store:
- Välj "Ta i bruk". När du startar tjänsten får du veta vilka uppgifter som överförs i tjänsten.
- Välj "Gå till ibruktagande av Amili indrivningstjänst".
- Godkänn tjänstens användarvillkor och slutför aktiveringen i Netvisor KYC-tjänsten genom att klicka på länken. Detta slutför aktiveringsprocessen.
Tjänsten aktiveras i Netvisor och du kan smidigt skicka fakturor till Amili anmärknings- och indrivningstjänst.
Uppdrag som gjorts före aktiveringen av den nya Amili indrivningstjänsten kan fortfarande följas i Visma Indrivningstjänst (Duetto) portal, de överförs inte till Amili indrivningstjänstens portal. Dessa hanteras fortfarande från Duettos portal. Uppdrag som överförts till Amili indrivningstjänst kan följas från Amili portal, där ni får inloggningsuppgifter efter att första uppdraget skickats. Obs! Netvisor KYC godkänner även fullmakt, så den kan fyllas i av en person från revisionsbyrån. Om Amili behöver en person med firmateckningsrätt, kommer detta att efterfrågas separat från kunden.
För det material som skickas till Amili debiteras en avgift för överföring av e-faktura. Mer information finns i vår prislista. Tjänsten har ingen fast årsavgift, men Amili kan ta ut egna transaktionsavgifter. För frågor om Amilis kostnader, vänligen kontakta Amili.
Mer information om tjänsten finns på Amilis sidor Netvisor MarketPlace.
Om aktiveringen av tjänsten avbryts, går tjänsten till ett vänteläge för aktivering. Detta återställs inom 3 dagar och tjänsten stängs av, och aktiveringen kan startas om vid behov.
Obs! Amili-integrationen kan inte aktiveras från Store mellan kl. 22.00 - 05.00 på grund av Amilis underhållsavbrott.
Användning av Amili anmärkningstjänst
Material till Amili anmärkningsstjänst skickas från vyn Öppna försäljningsfakturor enligt normal utskrifts- och sändningsprocess. I vyn väljer du förfallen och längst ner i vyn "Behandla förfallna". I rullgardinsmenyn väljer du "Överför till Amili indrivningstjänst", därefter öppnas följande vy:
Anmärkningsmaterial kan skapas av fakturan när den har status "Förfallen". Fakturornas indrivningsstatus kan ändras manuellt på fliken Öppna försäljningsfakturor och länken "Uppdatera status" vid den önskade fakturan. Om kunden har indrivningsförbud kan fakturan inte överföras till Amili indrivningstjänst.
I utskrifts- och sändningsprocessen blir Visma Amili anmärkningsstjänst automatiskt kanalen för att sända fakturorna. Skicka materialet till Amili genom att klicka på knappen "Skicka material till Visma Amili anmärkningsstjänst"
Användning av Amili indrivningstjänst
Materialet till Amili indrivningstjänst skickas från vyn Öppna försäljningsfakturor. I vyn väljer du faktura i delen "Anmärkt" och klickar på knappen "Behandla förfallna". I rullgardinsmenyn väljer du "Överför till Visma Amili tjänsten". Material för indrivningsuppdrag kan skapas av fakturan när den har status "Anmärkt". Det innebär att både en betalningspåminnelse och en betalningsanmärkning har skickats tidigare och indrivningsstatusen har uppdaterats enligt det. Fakturornas indrivningsstatus kan ändras manuellt på fliken Öppna försäljningsfakturor och länken "Uppdatera status" vid den önskade fakturan.
I vyn för sändningsprocessen är indrivningstypen angiven som indrivningsbrev och kanalen som sköter sändningen är "Visma Amili indrivningstjänst". Skicka materialet till Amili genom att klicka på knappen "Skicka material till Visma Amili indrivningstjänst"
Amili indrivningstjänstens verksamhetsprinciper
Fakturor som skickas till Amili visas i vyn Öppna försäljningsfakturor som finns under rubriken I Visma Amili tjänsten.
För det material som skickas till Amili debiteras en avgift för överföring av e-faktura.
Amili ser till att indrivningsstatusen för fakturor som skickats till Amili anmärknings- och indrivningstjänst uppdateras. När du öppnar en faktura visas det senaste indrivningssteget för fakturan i fakturans rubrikfält. Inga ändringar behöver göras i standardinställningarna för Netvisors indrivningstexter, eftersom de är gjorda för manuell indrivning. Amili har för sina kunder egna fakturamallar för vidarebefordran av fakturor. Om du vill att någon särskild text ska synas i indrivningsbreven som skickas från Amili bör du kontakta Amili. Amili indrivning stöder användning av en bifirma. Om en bifirma är vald på fakturan, kommer även Amili att få information om detta.
Amili indrivningstjänst är tillgänglig för både företags- och privatkunders fakturor. Indrivningstjänsten kan också hantera indrivning av utländska fakturor.
Om fakturan som skickats till Amili betalas, kommer en text att visas i listan Inkomna betalningar och i kontoutdragsvyn vid den ifrågavarande betalningen. Av texten framgår att en betalning inkommit till en faktura som skickats till Amili indrivningstjänst. Förbibetalningsmaterial skickas automatiskt till Amili för betalningar som gjorts i anslutning till fakturor som skickats till anmärkning eller indrivning. På detta sätt hålls indrivningssaldot hela tiden uppdaterat. Betalningen redovisas automatiskt om den innehåller rätt fakturareferens och belopp och kommer som maskinläsbart referensmaterial till Netvisor.
Om fakturan felaktigt skickas till Amili för indrivning, ska indrivningen avbrytas genom direkt kontakt med Visma Amili Oy. Meddela efter det skriftligen Netvisors kundsupport vilket företag fakturan skickats från och fakturanumret så att fakturan kan återställas till förfallen.
Lägg en manuell betalning till en faktura som skickats till Amili indrivningstjänst
Om förbibetalningen som erhållits av kunden manuellt antecknas på fakturan, ska markeringen tas bort från "Betalningen är en avräkning från indrivningsbolaget". Denna åtgärd meddelar Amili indrivningstjänst att det är en förbibetalning från kunden.
Observera även att om du lämnar rutan "Betalningen är en avräkning från indrivningsbolaget" markerad, kommer Amili alltid automatiskt att anges som betalare, trots att någon annan information skulle anges här när betalningen skapas.
Ingen information om Netvisors kreditförlusthantering går till Amili, så om detta används bör Amili kontaktas först.
Om en kreditfaktura tillämpas på en faktura som finns i Amili indrivningstjänst, skickas information om förbibetalningen till Amili.
Om kunden betalar direkt till det konto som kunden angett och referensen matchar kommer detta automatiskt att redovisas i Netvisor och Amili informeras automatiskt om förbibetalningen.
Observera vid hantering av fakturor som skickats till Amili indrivning:
När en faktura har skickats till Amili indrivning är det inte möjligt att ändra eller ta bort betalningar relaterade till den i Netvisor. Denna praxis finns för att säkerställa att betalningarna för fakturan är konsekventa både i Netvisor och Amili. Ändringar av betalningar i Netvisor överförs inte automatiskt till Amili, vilket kan orsaka skillnader i fakturainformationen.
Om du upptäcker att en felaktig betalning har registrerats i Netvisor för en faktura som skickats till Amili indrivning, rekommenderar vi att du kontaktar Amilis kundtjänst direkt för att lösa situationen. Den felaktiga betalningen kan korrigeras i Netvisor genom att registrera en minusbetalning.
Kontaktpersonens uppgifter på kundkortet
För att underlätta indrivningsbyråns arbete är det bra att lägga till standardkontaktpersonens telefonnummer och e-postadress på kundkortet. Funktionen finns i det övre högra hörnet av kundkortets huvudvy enligt följande
Standardkontaktpersonens kontaktuppgifter ingår i överföringsfilen som skickas till indrivningsbyrån, vilket underlättar indrivningsprocessen. När du skapar den här kontaktpersonen blir den automatiskt den ifrågavarande kundens standardkontaktperson. I Försäljningens basuppgifter bör dessutom "Hämta kundens standardkontaktperson till faktura" vara vald.
Indrivningskostnader
Om påminnelse- eller indrivningskostnader har lagts till på fakturan i Netvisor, överförs dessa inte till Visma Amili. Vid behov bör du kontakta Visma Amilis support angående indrivningskostnader.
Amili indrivningstjänstens ID
Uppdrag som överförts till Amili indrivningstjänst kan följas från Amili portal, där ni får inloggningsuppgifter efter att första uppdraget skickats. Inloggningsuppgifterna aktiveras för användaren som har gjort aktiveringen av tjänsten via Store. Denna användare kan sedan skapa inloggningsuppgifter för andra användare i Amili portal.
Valutafakturor
Amili indrivningstjänst kan inte ta emot valutafakturor, utan sändningen kommer att resultera i ett fel. Om en verifikation har skapats för försäljningsfakturan kan dess valuta inte längre ändras, utan indrivningen måste utföras på annat sätt.
Hantering av räntefakturor
Den separata räntefakturan i Netvisor rapporteras inte till Amili, så Amili beräknar räntan enligt den ursprungliga fakturan. Om Amili-tjänsten används och fakturan skickas dit, ska ingen separat räntefaktura skapas för denna faktura i Netvisor..
Betalningsplan med faktura
Om fakturan har en betalningsplan och kunden betalar fakturan delvis, kommer fakturan att regleras som en referensbetalning och automatiskt allokeras till fakturan om alternativet Delbetalningar är valt som standard i de grundläggande försäljningsuppgifterna. Detta måste väljas innan fakturan behandlas och vidarebefordras.
Ta bort tjänsten
Amili indrivningstjänst kan stängas av via Netvisor Store. Den tas omedelbart ur bruk. Ingen separat notifikation skickas till Amili, så Amili hanterar fortfarande fakturor som redan skickats dit. Vi rekommenderar att du kontaktar Amili och informerar dem om att tjänsten har avslutats och att du tar ställning till vad som ska göras med fakturor som redan är under behandling hos Amili, om indrivningen ska slutföras hos Amili eller om den också ska avslutas när tjänsten avslutas.
Nyckelord: Amili indrivningstjänst, Netvisor Store, Öppna försäljningsfakturor, anmärkningstjänst, indrivningskostnader, manuell betalning, valutafakturor.
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback