E-fakturaoperatören Maventa ingår i Visma-produktfamiljen och erbjuds automatiskt till alla företag som använder Netvisor.

Maventa-förbindelsen består av följande funktioner:

  • Mottagning av e-fakturor
  • Mottagning av inköpsfakturor som skickats till skanningstjänsten
  • Sändning av företagets e-fakturor (B2B)
  • Pdf eBrevet går via Maventa

Maventas operatörs-ID är 003721291126

INNEHÅLL

Maventakontots öppning förenklad

- När ett nytt företag öppnas tas ställning till om ett Maventakonto ska öppnas i Netvisor för företaget. Vid öppningen tas ställning till om företaget ska ha sändning (sändning av försäljningsfakturor som e-faktura och pdf eBrevet-sändning). Mottagning innebär att man kan ta emot e-fakturor och inköpsfakturor via skanningstjänsten. Maventakontot måste bekräftas av en person som kan representera företaget. Han får ett separat e-postmeddelande om detta, som måste bekräftas med en elektronisk signatur

- Kontot behöver inte öppnas i samband med företagsöppningen och det kan göras senare från Store.

- Från Store kan detta öppnas under Maventa e-fakturering. Här tas också ställning till om företaget ska ha sändning och mottagning eller endast sändning och en e-postadress måste anges för den som bekräftar kontot.

- Ett meddelande skickas i bakgrunden till Maventa vid öppningen.

- Det tar normalt cirka ett par arbetsdagar för Maventakontot att öppnas. Informationen uppdateras automatiskt till Netvisor

- Kontot öppnas inte för användning om företaget redan har Maventa i bruk, detta kan kontrolleras till exempel via tjänsten verkkolaskuosoite.fi och om företaget redan har Maventa som operatör, så öppnas det inte automatiskt. Detta syns också i företagets faktureringsadressvy och ett meddelande visas nedan. Informationen visas dagen efter öppningen.

- I detta fall måste du kontakta tuki.netvisor@visma.com  och be om att länka kontot till Netvisor. Om kontot också förblir i bruk i det gamla programmet för sändningar, måste detta också meddelas i supportbegäran. När vi har fått supportbegäran skriftligt, skickar vi sedan en överföringsblankett för användaren att signera och när det görs, skickas ett meddelande till Maventas support. Vi hanterar sedan överföringen tillsammans till Netvisor och kontot öppnas. 

Öppna Maventa-förbindelsen vid företagsgrundande

Maventa-förbindelsen kan kopplas för att öppnas vid företagsgrundande.Från och med 1.7.2022 kräver öppning av Maventa e-fakturaanslutning till Netvisor identifiering enligt lag. Den förstärkta kundkännedomsskyldigheten baseras på penningtvättslagen och gäller flera olika branscher. Stark identifiering syftar till att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.

Om Maventa-förbindelsen önskas öppnas, anges e-postadressen för den person som har rätt att representera företaget i grundningsfasen, till vilken Visma Sign elektroniska identifieringsförfrågan skickas. Personen med rätt att representera företaget godkänner på företagets vägnar Maventas tjänstevillkor och sändning och mottagning av elektroniska dokument samt även öppning av Maventakontots banknätsförbindelse för företaget för sändning och mottagning av e-fakturor via finska banker.

Redovisningsbyrån kan öppna Maventa e-fakturaanslutning för sin kund (slutkund), om slutkunden har gett redovisningsbyrån fullmakt att öppna e-fakturaanslutningen. Fullmakten kan vara till exempel som en del av redovisningsbyråns och slutkundens tjänsteavtal eller en separat fullmakt. I princip bör fullmakten vara skriftlig och tillräckligt specificerad för att kunna bevisas vid behov. Redovisningsbyrån ansvarar då för att den har nödvändiga representationsrättigheter att göra en e-fakturaanslutningsbegäran som binder slutkunden samt att redovisningsbyrån också har starkt identifierat slutkunden för vilken e-fakturaanslutningen öppnas.

Godkännandet görs i Visma Sign-tjänsten och kräver stark identifiering. Därefter öppnas Maventa e-fakturaanslutningen för användning och kontots öppning sker i en automatisk körning samma dag. Kontot blir slutligen tillgängligt inom ett par arbetsdagar, om företaget inte tidigare har haft ett Maventakonto i ett annat program. Om företaget har ett befintligt Maventakonto, behöver godkännandet inte göras, utan då kan Maventakontot överföras till Netvisor för användning av vår kundtjänst. 

När företaget öppnas i Netvisor påverkar följande punkter om Maventa-förbindelsen öppnas. Dessa är som standard aktiverade, men om du tar bort kryssmarkeringen kan du förhindra öppning av Maventa-förbindelsen.

Om du också kryssar i den nedre punkten och är en direktkund hos Netvisor, kommer Visma Solutions faktura direkt som e-faktura till företagets inköpsreskontra.

När förbindelsen är i ordning, har Maventakontot mottagningsberedskap för e-fakturor som kommer från operatörsnätet samt fakturor som kommer via skanningstjänsten. Skanningstjänsten kan inte öppnas separat utan Maventa-förbindelse. 

Öppna Maventa-förbindelsen via Netvisor Store

Om Maventa-förbindelsen inte har öppnats, sker aktiveringen från Netvisor Store under Elektroniska servicekanaler-menyn och under Maventa e-fakturering > Aktivera. Välj om du vill öppna sändning och mottagning eller endast sändning. Från och med 1.7.2022 kräver öppning av Maventa e-fakturaanslutning till Netvisor identifiering enligt lag. Den förstärkta kundkännedomsskyldigheten baseras på penningtvättslagen och gäller flera olika branscher. Stark identifiering syftar till att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.

Om Maventa-förbindelsen önskas öppnas, anges e-postadressen för den person som har rätt att representera företaget, till vilken Visma Sign elektroniska identifieringsförfrågan skickas. Personen med rätt att representera företaget godkänner på företagets vägnar Maventas tjänstevillkor och sändning och mottagning av elektroniska dokument samt även öppning av Maventakontots banknätsförbindelse för företaget för sändning och mottagning av e-fakturor via finska banker.

Redovisningsbyrån kan öppna Maventa e-fakturaanslutning för sin kund (slutkund), om slutkunden har gett redovisningsbyrån fullmakt att öppna e-fakturaanslutningen. Fullmakten kan vara till exempel som en del av redovisningsbyråns och slutkundens tjänsteavtal eller en separat fullmakt. I princip bör fullmakten vara skriftlig och tillräckligt specificerad för att kunna bevisas vid behov. Redovisningsbyrån ansvarar då för att den har nödvändiga representationsrättigheter att göra en e-fakturaanslutningsbegäran som binder slutkunden samt att redovisningsbyrån också har starkt identifierat slutkunden för vilken e-fakturaanslutningen öppnas.

Godkännandet görs i Visma Sign-tjänsten och kräver stark identifiering. Därefter öppnas Maventa e-fakturaanslutningen för användning och kontots öppning sker i en automatisk körning samma dag. 

Om du får ett felmeddelande vid anslutningen, vänligen kontakta Netvisors kundtjänst direkt.

Maventakontots banknätsförbindelse

För att Maventakontot ska kunna ta emot även e-fakturor som kommer från banknätet, måste en banknätsförbindelse öppnas för kontot. Begäran om att öppna en banknätverksanslutning skickas automatiskt när Maventakontots mottagning öppnas och det tar vanligtvis 1–3 bankdagar för förbindelsen att öppnas. När Maventakontots banknätverksanslutning har bekräftats som öppen, kommer Maventas e-faktureringsuppgifter att uppdateras till Netvisors faktureringsadresser.

Genom att använda mottagning av e-fakturor via Maventa sparar du på eventuella banktjänstavgifter som banken tar ut av ditt företag för att ta emot e-fakturor.

Prissättning

Prissättningen av transaktioner skapade via Maventa baserar sig på det månatliga antalet elektroniska transaktioner för företaget. Transaktionsavgifterna prissätts enligt Netvisors gällande prislista. Transaktionerna faktureras i Netvisors fakturering av tjänster.

Maventas API-nycklar

Expansioner > Maventa > Maventa API-nycklar

Som standard är kontot anslutet till Netvisor med Netvisors allmänna inloggningsuppgifter och detta räcker för att skicka och ta emot fakturor från Netvisor. 

Om kontot är anslutet till Netvisor med användarens egna API-nycklar, lägg till API-nyckeln och företagets UUID i de avsedda fälten. Du hittar Maventakontots API-nyckel och företagets UUID från Maventa. Aktivera import av inköpsfakturor.

Hämta inköpsfakturor från Maventa

Expansioner > Maventa > Hämta inköpsfakturor från Maventa

 "Manuell överföring av inköpsfakturor" -menyn kan du manuellt granska och hämta inköpsfakturor som inkommit till kontot. För att detta ska lyckas måste användaren ha rättigheter för godkännande av inköpsfakturor (rättigheter för försäljnings- och inköpsreskontra).

Fakturor kan hämtas för önskad tidsperiod. När sökningen är klar kan du överföra fakturor som inte ännu är i Netvisor genom att välja dem och klicka på knappen "Flytta valda fakturor till kö".

PDF eBrevet-utskriftstjänstens uppgifter

Expansioner > Maventa > Maventa API-nycklar > PDF eBrevet-utskriftstjänstens uppgifter

Från och med 1.2.2024 går dokument som skickas till PDF eBrevet-utskriftstjänsten via Maventa. Företag som använder Netvisor måste ha Maventa-förbindelsen ansluten till Netvisor för sändning för att dokumenten ska kunna skickas till PDF eBrevet-utskriftstjänsten. Om företagets Maventakonto tidigare har varit i bruk i ett annat system där utskrifterna har gått via Maventa, bör företagets utskriftstjänstkonto kopplas manuellt till Netvisor med användarnamn och lösenord. Detta visas då som ett meddelande i vyn:

Vi har identifierat att ert Maventakonto redan har ett registrerat konto för PDF eBrevet-utskriftstjänsten (massutskriftstjänst). Vänligen lägg till ert utskriftstjänstkontos identifieringsuppgifter på inställningssidan så att vi kan länka ert konto till Netvisor. Om kontots uppgifter inte är kända, vänligen kontakta Maventas kundtjänst (support@maventa.com)

Undantagssituationer för Maventa-förbindelsen

Maventakontot finns redan och vill överföras till Netvisor.

Om du har behov av att fördela ett befintligt konto till Netvisor kan du ansluta kontot själv eller kontakta Netvisors kundtjänst för att ansluta kontot. Vi kontaktar Maventas support och överför det befintliga kontot till Netvisor för användning. Observera att detta inte stänger Maventakontots länkning till det gamla systemet. För att bryta den tidigare länkningen måste du kontakta systemet från vilket kontot överförs till Netvisor. Om den tidigare länkningen inte bryts, kan detta orsaka dubbla kostnader för mottagning av inköpsfakturor till båda systemen. 

Maventakontot används i två system samtidigt.

Maventakontot kan användas samtidigt i två olika system. Det är dock viktigt att notera att om mottagningen av inköpsfakturor är öppen i två system samtidigt, kan inköpsfakturorna endast styras till ett system beroende på vilket system som hinner hämta fakturorna från Maventa först. Inköpsfakturorna kan också styras till båda systemen, vilket orsakar dubbla kostnader. För att undvika detta bör du se till att mottagningen av inköpsfakturor endast är öppen i det önskade systemet.

Maventakontot finns redan och vill inte länkas till Netvisor.

Maventakontots ägarskap och inställningar bibehålls oförändrade och ditt konto fördelas inte alls till Netvisor. I detta fall kan du varken ta emot fakturor till Netvisor-tjänsten via Maventa (skanningstjänsten fungerar inte heller) eller skicka e-fakturor via Netvisor.

Maventakontot finns och fakturornas mottagning vill behållas i ett annat system och försäljningsfakturornas sändning vill göras i Netvisor.

Maventakontot kan användas av flera olika programvaror. För sändning av försäljningsfakturor görs kopplingen till Netvisor av Netvisors kundtjänst. Vänligen kontakta vår kundtjänst om detta tuki.netvisor@visma.com

Netvisors användning upphör och Maventakontot vill tas i företagets egna bruk.

Om företaget slutar använda Netvisor och vill ta Maventakontot i eget bruk, vänligen kontakta Maventas kundtjänst tuki.netvisor@visma.com

Mottagning av inköpsfakturor från Maventa till Netvisor vill upphöra

Mottagningen av inköpsfakturor kan upphöra från Netvisor Store under Maventa e-fakturering -> Redigera -> Endast sändning


Maventakontots länkning till Netvisor vill tas bort

Om du inte vill skicka försäljningsfakturor eller ta emot inköpsfakturor via Maventa från Netvisor, kan Maventa-förbindelsen brytas via Netvisor Store under Maventa e-fakturering -> Inaktivera. OBS! Dessa åtgärder bryter Maventas e-fakturaanslutning endast för Netvisor under natten, men Maventakontot förblir fortfarande aktivt hos Maventa e-fakturaoperatören. Om kontot vill stängas helt även hos Maventa e-fakturaoperatören, vänligen kontakta Netvisors kundtjänst för att stänga kontot. Om kontot fortfarande förblir aktivt hos Maventa e-fakturaoperatören, kan kontot länkas till ett nytt fakturerings-/ekonomihanteringssystem. Om kontot inte länkas till något system i framtiden och förblir aktivt, kan inköpsfakturor fortfarande styras dit från fakturerare, vilket i detta fall ignoreras.

Maventakontot vill stängas helt

Om du inte vill skicka försäljningsfakturor eller ta emot inköpsfakturor och Maventakontot vill tas bort helt, vänligen kontakta Netvisors kundtjänst tuki.netvisor@visma.com

Nyckelord: Maventa, Netvisor, E-fakturering, API-nycklar, Företagsgrundande, Banknätsförbindelse, Netvisor Store, Fakturahantering

This article has been translated using an AI-based translation tool. The contents or wording of these instructions may differ from those in other instructions or in the software.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.