Den här instruktionen handlar om konton som används i default postings i Netvisor. Du kan komma åt vyn via Ekonomihantering > Inställningar > Bokföringsinställningar > Konton som används i default postings.
I vyn kan du definiera default intäktskonton för inköps- och försäljningsfakturor, som används om användaren inte gör någon ändring i bokföringen när de hanterar en produkt eller inköpsfaktura.
I vyn kan du ställa in skuld- och fordringskonton som används av inköps- och försäljningsreskontran samt default konton för momsregistreringar. Systemets automatiska registreringar använder default konton 1763, 2939 och 2948, så för att säkerställa funktionernas korrekthet bör inga ändringar göras i dessa konton. Bokföringsavstämningsvyn använder default konton 1701, 2871 och 1521, så dessa bör inte heller ändras om du vill använda avstämningsvyn korrekt.
Default konton är obligatoriska och väljs från kontoplanen. Systemet skapar default konton automatiskt under företagets etableringsprocess. Konton kan dock ändras vid behov, vilket innebär att default postings ändras omedelbart från och med uppdateringstillfället.
Om du använder Visma Mobil Scanner -kvitto scanner måste du definiera det önskade utredningskontot i vyn om du vill att verifikationerna ska automatiseras till Netvisor.
Om du använder försäljningsreskontrans överbetalningsverktyg, definiera kontot för överbetalningar i vyn.
Om du vill kan du ändra default konton för inköp och bokföraren kan därmed se genom verifikationsbläddring de verifikationer där inköpsfakturans bokföring inte gjordes och automatiseringen registrerade verifikationen i sakgranskning eller godkännandefasen. Dessa verifikationer kan sedan korrigeras manuellt.
Byta/välja konto
Valda default konton visas som länkar. Genom att klicka på länken ändras den till redigeringsläge, vilket innebär att en rullgardinsmeny visas där du kan välja önskat konto. Kom ihåg att spara ändringarna med Spara-knappen längst ner på sidan.
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback