Den här guiden visar hur man integrerar Shopify-webbutiken med Rackbeat-systemet. Guiden täcker skapandet av API-nycklar, produktsynkronisering, orderhantering och lagerhanteringsinställningar.

Du kan integrera Rackbeat med Shopify-webbutiken och överföra data mellan dessa program. Även hämtning av betalningar mellan programmen är möjligt. För att aktivera betalningsintegrationen, vänligen kontakta supporten på tuki.netvisor@visma.com.

Dessa inställningar nås från det övre högra hörnet under ditt namn.

Företagets basinformation och inställningar > Applikationer > Skapa ny

Därefter Applikationer och Shopify-inställningar > Klicka på det befintliga gränssnittsnamnet för att komma åt inställningarna.

Inställningarna på fliken Advanced behöver inte beaktas.

General settings

  • Initial synchronization > Ska Shopifys produktregister inkluderas i den initiala synkroniseringen eller inte.

  • Customer defaults > Standardinformation för kunder, om Shopify skapar en ny kund i Rackbeat. 

    • Välj standard moms-zon för nya kunder: Valen är Domestic, där försäljningen behandlas som inhemsk försäljning med momssats %. Eu försäljning, där MOMSSATS är noll. Abroad, vilket betyder försäljning utanför EU, där MOMSSATS är noll.

  • Activate MOSS >Aktiveras inte, detta används inte i Rackbeat>Netvisor integrationen.

  • Default employees > Standardarbetstagare/kontaktperson som visas på onlinebeställningar.

  • Default shipping product number > Orderkostnad, skapa en produkt för detta i produktregistret.

Products

  1. Product synchronization > Välj Master.

    Master-valet bör göras baserat på var produkten först ska behandlas. Till exempel, Rackbeat väljs som Master om man vill köpa in till lager innan det visas i webbutiken. Webbutikens information bör vidareutvecklas i webbutiken.

    Webbutiken bör väljas som Master om man vill göra produkten klar i webbutiken direkt. Shopify-integrationen för in produkten direkt till Rackbeat. Varje produkt kommer som en egen produkt till Rackbeat.

  2. Default product group: Vilken produktgrupp går Shopifys produkter till?

  1. Cost price sync > Flyttas inköpspriset. Det kan väljas om det verkliga inköpspriset eller det rekommenderade inköpspriset flyttas.

  2. Online availability> Om man vill att endast en del av produkterna ska visas i webbutiken. Om en del ska blockeras, så görs det via produktens extra informationsfält.

  3. Salesprices are excluded VAT > Detta kryssas inte, i Shopify har momsen redan beaktats.

  4. Synchronize inventory status from Rackbeat to Shopify > Kryssa här, när varan tas emot i Rackbeat, så flödar saldot till Shopify.

  5. Stock type to synchronize > Visas det fria saldot, eller allt som finns i lager.

  6. Sync stock for all duplicate SKU's > Aktivera.


Observera! Modeller/strukturer stöds inte i gränssnittet, så det rekommenderas att behandla modeller i Rackbeat som en självständig produkt

Orders

1. Order Synchronization: Vilket tillstånd har ordern innan den kommer från webbutiken till Rackbeat?

2. Vilket tillstånd har den nya ordern när den kommer till Rackbeat.

  • Booked > Bekräftad.

  • Klart till afsendelde > Bekräftad och gör leveransen väntande.

  • Afsend > Levererad.

  • Klart till faktura > Görs till fakturautkast.

  • Fakuteret et afsent > Fakturerad och levererad (när det är betalt i Shopify, så går allt automatiskt till Netvisor.

3. Choose the numbers that should be used when creating new orders in Rackbeat

  • Rekommenderas att välja Use next available from Rackbeat, så att ordernummer inte blir dubbla eller liknande.

4. Transfer Shopify refunds to Rackbeat as credit notes (Återbetalningar).

  • Flyttas återbetalningar som kommer till Shopify till Rackbeat? Dessa kommer som kreditfakturor till Rackbeat och korrigerar lagersaldot.

5. Default customer for Shopify orders

  • “Kaatokoodi/temp kund”, men fungerar tyvärr inte för närvarande, är under utredning.

6. Rackbeat primary warehouse

  • Standardlagerplats (t.ex. om webbutiken har eget lager).

7. Shopify primary warehouse

  • Standardlager i Shopify (om leveranser går från två platser). OBS! Till standardlagret synkroniseras produkternas saldon från Rackbeat (saldon kan endast synkroniseras till ett Shopify-lager)

8.  Shopify POS orders

  • Relaterar till Shopifys kassa. Om det finns en fysisk butik med kassa, är det relevant.

  • Om det inte finns någon kassa, är inställningarna inte relevanta.

Inställningar:

  • Select status for new Shopify POS orders created in Rackbeat > Rekommenderas att välja Faktureret & Afsendt från menyn så att ordern går igenom hela processen och går direkt till försäljningsfaktura 

  • Select a fixed customer number for new Shopify POS orders > Välj önskad kund här och med detta val kan kassaförsäljningen styras till en specifik kund

  • Select a fixed Rackbeat warehouse for new Shopify POS orders > Välj om en fast lagerplats används (har butiken till exempel en egen lagerplats eller inte)

Activate integration aktiverar gränssnittet och sparar inställningarna.


Nyckelord: Shopify-integration, Rackbeat, produktsynkronisering, orderhantering, lagersaldo, webbutik, API-nyckel, iFrame, Webhook, webbutiksinställningar



Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.