Inloggning till Netvisor sker på adressen https://login.netvisor.fi. Tjänsten använder stark autentisering och du kan logga in med Netvisor-mobilapplikationen samt med personliga bankkoder från de vanligaste bankerna.
INNEHÅLL
- Inloggning Netvisor-mobilapplikationen
- Inloggning bankkoder
- Utländska användare inloggning
- Tvåfaktorsautentisering
- Vanliga frågor
Mer information om inloggning med mobilapplikationen hittar du i instruktionen Inloggning till tjänsten med Netvisor-mobilapplikationen. Instruktionen innehåller också mer detaljerad information om t.ex. utländska användare (= inga finska bankkoder) inbjudan.
Inloggning Netvisor-mobilapplikationen
Inloggning bankkoder
- Danske Bank
- Nordea
- Osuuspankki
- Aktia
- Säästöpankit
- POP-Pankit
- Ålandsbanken
- OmaSP
- S-Pankki
Utländska användare inloggning
Utländska användare kan ta i bruk Netvisor-mobilapplikationen med en aktiveringskod och en bekräftelsekod. Mer om ämnet här: Inloggning till tjänsten med Netvisor-mobilapplikationen Mer om utländska användare inloggning finns också i Utländska användare tillägg, inbjudan och inloggning instruktionen.
Andra autentiseringsländer
Inloggning till Netvisor är också möjlig med ID-kort från Estland, Norge och Sverige, mer information i instruktionen Inloggning till tjänsten med ID-kort från Estland, Norge och Sverige.
Tvåfaktorsautentisering
Som svar på ökad phishing har vi förbättrat säkerheten i Netvisor genom att införa tvåfaktorsautentisering (2FA).
Tvåfaktorsautentisering är automatiskt aktiverad. Autentisering krävs inte vid varje inloggningstillfälle, utan den aktiveras och krävs när användaren loggar in i Netvisor från en ny IP-adress. En IP-adressändring kan bero på att nätverksenheten startas om. Beroende på internetleverantörens inställningar kan nätverksenheten också få en ny IP-adress med jämna mellanrum.
I detta fall skickas en sexsiffrig bekräftelsekod till användaren via SMS och e-post.
Koden måste anges på sidan som öppnas vid inloggning innan tjänsten kan användas.

Denna åtgärd förhindrar obehörig användning även om starka autentiseringsuppgifter har blivit föremål för phishing.
För att tvåfaktorsautentisering ska fungera krävs att varje användares kontaktinformation är uppdaterad i Netvisor. KH-användaren kan lägga till ett kommunikationsnummer för en annan användare. Detta kan göras i Netvisor från grundmenyn som öppnas från företagsnamnet > Användare och roller > välj önskad användare > Redigera användarens personuppgifter > fliken Kommunikation > ange telefonnummer och spara. E-post kan endast ställas in av användaren själv, men telefonnumret kan ställas in av KH-användaren.

När du kan logga in i Netvisor, kontrollera och uppdatera kontaktinformationen i Netvisor under Mina grundinställningar > Kommunikation

Vanliga frågor
Vad gör jag när inloggning till Netvisor misslyckas eller inte fungerar?
Kontrollera Communitys viktiga meddelanden, om det har meddelats om allmänna störningar relaterade till inloggning.
Om det inte finns någon allmän störning, följ instruktionerna nedan beroende på situationen.
Tvåfaktorsautentisering
Om du får ett meddelande om att du loggar in i Netvisor från en ny IP-adress och engångsbekräftelsekoden inte kommer fram på grund av ett felaktigt telefonnummer, gör följande:
- Be företagets Netvisor-miljös KH-användare (användaradministratör) att lägga till ett aktuellt kommunikationsnummer för dig i Netvisor, så att den sexsiffriga bekräftelsekoden kommer fram till rätt nummer. Detta kan göras i Netvisor från grundmenyn som öppnas från företagsnamnet > Användare och roller > välj önskad användare > Redigera användarens personuppgifter > fliken Kommunikation > ange telefonnummer och spara. E-post kan du ställa in själv, men telefonnumret kan ställas in av KH-användaren
- Rätta sedan själv din kommunikationsadress och lägg till den kommunikations-e-postadressen för dig själv när du har loggat in i Netvisor. Detta kan göras från webbläsarversionens övre högra hörn under ditt namn > Mina grundinställningar > fliken Kommunikation.
Fel grundföretag
Om du får ett felmeddelande vid inloggning "Det finns problem med användarrättigheterna, kontakta din revisionsbyrå", hänvisar detta till ett felaktigt grundföretag. Om en användares rättigheter till hans grundföretag tas bort, kan han inte logga in i något annat företag, även om han har rättigheter till dem. I detta fall svara på detta meddelande.
Inloggning till Netvisors webbläsarversion med bankkoder
Om du försöker logga in i Netvisors webbläsarversion med bankkoder och får ett felmeddelande:
- Försök att logga in i en annan tjänst som kräver stark autentisering, t.ex. OmaVero
- Kontrollera med företagets huvudanvändare att du har ett giltigt användarkonto i företagets Netvisor-användarlista. Om du bara har lagts till i löntagarlistan, kan du inte logga in i webbläsarversionen
- Om du kan logga in i Netvisors mobilversion med bankkoder, men inte i webbläsarversionen, hänvisar detta vanligtvis till att du inte har ett giltigt användarkonto för webbläsarversionen. Användarrättigheter och deras ändringar hanteras alltid av företaget självt.
Inloggning till Netvisor Mobil-applikationen
Om du får ett felmeddelande när du försöker logga in i Netvisors mobilapplikation, gör följande:
- Kontrollera i enhetens appbutik om du har den senaste versionen av applikationen nedladdad
- Om inloggningen fortfarande inte lyckas efter uppdateringen, försök att ta bort applikationen från enheten och ladda ner den igen
- Autentisera dig i applikationen och försök att logga in igen.
Observera att minimikraven för Netvisor-mobilapplikationen för enheternas operativsystem är Android 12 och iOS 16.
Om du fortfarande inte kan logga in i mobilen efter dessa åtgärder, svara på detta meddelande och beskriv så noggrant som möjligt den felaktiga situationen och felidentifieringen, samt enhetens information: märke, modell, operativsystemversion och applikationsversion.
Inloggning till Netvisors webbläsarversion med Mobil-applikationen
Om skanning av QR-koden inte lyckas, beror det vanligtvis på att applikationen inte har fått tillåtelse att använda kameran. Kontrollera telefonens inställningar.
Nyckelord: inloggning, mobilapplikation, bankkoder
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback