Den här guiden beskriver hur man kan slå ihop leverantörsinformation i Netvisor när inköpsfakturor har importerats elektroniskt till systemet, vilket kan leda till att en ny leverantör skapas. Leverantörsinformation kan slås ihop med hjälp av den tillgängliga funktionen.

INNEHÅLL

Slå ihop leverantörsinformation

(Purchases > Suppliers > Supplier listing)

När inköpsfakturor importeras elektroniskt till systemet, antingen som e-faktura (Finvoice) eller via skanningstjänst, kan systemet i vissa situationer skapa en ny leverantör (Inköpsfakturans koppling till leverantör). Leverantörsinformation i Netvisor kan slås ihop med hjälp av en funktion som är avsedd för detta.

Leverantörsinformation kan slås ihop genom att först välja leverantörens namn från leverantörslistan och därifrån funktionen Slå ihop leverantörsinformation.

Efter att leverantörerna har slagits ihop, kommer alla fakturor att finnas under samma leverantör. Hur funktionen används beror på om man vill uppdatera leverantörens namn- och adressinformation på gamla fakturor eller inte. Om det räcker med att få alla fakturor och bankkonton under samma leverantör, behöver man inte kryssa i rutan "Kopiera namn- och adressinformation".
 
Om man vid sammanslagningen vill kryssa i rutan "kopiera namn- och adressinformation", börjar man med den leverantör som man vill behålla i systemet. Om man däremot inte vill kryssa i det alternativet, börjar man med den leverantör som man vill ta bort från systemet.

Alternativ A: använd inte funktionen "Kopiera namn- och adressinformation"

I detta alternativ startas sammanslagningen av leverantörsinformation från den leverantör som man vill ta bort.

Alternativ B: uppdatera gamla fakturors information med funktionen "Kopiera namn- och adressinformation"

I detta alternativ startas sammanslagningen av leverantörsinformation från den leverantör som man vill behålla i systemet. Alternativ B beskrivs mer detaljerat nedan.

Exempel:

1. I en hypotetisk situation finns det två leverantörer med samma namn i leverantörsregistret, båda med olika bankkonton och även namn- och adressinformation skiljer sig något. Det handlar dock om en och samma leverantör.

 2. Den övre leverantörsinformationen är korrekt, så den bör förbli efter sammanslagningen. Sammanslagningen av leverantörsinformation startas genom att öppna leverantörskortet med korrekt information, alltså det som man vill behålla.

Välj sedan länken Slå ihop leverantörsinformation.

3. Det är värt att läsa den markerade texten noggrant vid detta tillfälle, eftersom den sammanfattar vad man just håller på att göra. Den information som ska slås ihop kommer i praktiken att ersätta den information som är föremål för sammanslagningen. I detta fall har Oy Mattila valts som mål, och man vill ersätta adressinformationen med Mattila Oy:s korrekta information. Tryck på knappen med inställningarna enligt bilden:

4. Det önskade resultatet bör vara att Mattila Oy:s adressinformation förblir och Oy Mattilas adressinformation tas bort. Registerkortet ser nu ut så här när man söker med namnet Mattila:

5. Slutligen kontrolleras Mattila Oy:s leverantörskorts information om bankkonton, betalningsvillkor, moms och bokföringskonton. Onödiga tas bort, felaktiga korrigeras och slutligen sparas.

This article has been translated using an AI-based translation tool. The contents or wording of these instructions may differ from those in other instructions or in the software.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.