Denna anvisning behandlar hur man gör och hanterar betalningsrörelseavtal med olika banker i Netvisor. Anvisningen innehåller stödda banker, instruktioner för att fylla i betalningsrörelseavtal samt bankspecifika anmärkningar.    

INNEHÅLL

För att få Netvisor att automatiskt överföra bankmaterial krävs ett betalningsrörelseavtal mellan Netvisor och alla banker vars konton kopplas till Netvisor. Betalningsrörelseavtal ska levereras ifyllda till det egna bankkontoret, inte till Visma Solutions Oy. Vissa banker använder elektroniska formulär för betalningsrörelseavtal, som fylls i på bankens webbplats eller via länkar i slutet av denna anvisning. Danske Bank accepterar ett elektroniskt signerat betalningsrörelseavtal via Visma Sign. OBS! Bankförbindelsen aktiveras automatiskt mellan Netvisor och banken när banken har uppdaterat tjänsterna och inställningarna enligt betalningsrörelseavtalet i sina egna system.

Stödda banker i Netvisor

  • Nordea Bank
  • Sparbankerna (inklusive Oma Säästöpankki)
  • Andelsbankerna och OKO
  • Ålandsbanken - Valutabetalningar måste kvitteras manuellt från kontoutdraget. Ny instruktion för reskontrabetalning via kontoutdraget finns här. Reseräkningar måste kvitteras manuellt från kontoutdraget. 
  • Danske Bank Abp
  • POP Bank
  • DnB NOR Bank ASA (Den Norske Bank) - kan inte leverera LMP-respons för utlandsbetalningar, dessa fakturor måste hanteras manuellt. Ny instruktion för reskontrabetalning via kontoutdraget finns här
  • Aktia Bank Abp
  • Holvi från och med 11.6.2024

För att snabbt få kontakt och material till Netvisor krävs följande åtgärder:

  1. Se till att all bankkontons uppgifter har angivits i Netvisor. Mata in uppgifterna under: Företagets namn (uppe till vänster) > Företagets basuppgifter och inställningar > Bankkonton
  2. Gör betalningsrörelseavtal med alla banker vars konton kopplas till Netvisor.

Om ett bankkonto inte har skapats i systemet innan betalningsrörelseavtalet träder i kraft, är det möjligt att inte alla material som valts för hämtning inte fås in i Netvisor.

Tjänsten aktiveras när banken har uppdaterat avtalen till sina egna system. I praktiken kan tjänsten tas i bruk inom 1–2 dagar. Om banken gör ett avvikande tjänste/betalnings-ID (som standard är det 0 + företagets FO-nummer utan bindestreck) måste betalnings-ID uppdateras i Netvisor till det tillagda bankkontots uppgifter Företagsmenyn > Bankkonton > öppna bankkontot i redigeringsläge. Om rätt betalnings-ID inte finns i Betalnings-ID-menyn, vänligen kontakta kundtjänst på tuki.netvisor@visma.com.

Utskick av företagets e-fakturor är automatiskt påkopplat för varje kundföretag i Netvisor och det krävs inget företagsspecifikt avtal för att skicka företagets e-fakturor. Sändning av e-fakturor till konsumenter måste dock avtalas separat i betalningsrörelseavtalet.

Du behöver inte själv hämta växelkurser via ditt betalningsrörelseavtal. Växelkursen är ECB:s kurs från dagen innan och hämtas automatiskt till systemet.

Om du vill ändra betalningsrörelseavtalet ska du kontakta banken.

Fyll i betalningsrörelseavtal

Följande ärenden avtalas i betalningsrörelseavtalet:

Mottagande av kontoutdrag

  • Betalningsrörelseavtalets avsnitt satsöverföringskontoutdrag, elektroniskt kontoutdrag, kontoutdrag på maskinspråk
  • Hur ofta anländer kontoutdraget från banken till Netvisor. Leveransintervallet för kontoutdrag kan vara mellan en dag och en månad.
  • Kontoutdragen måste vara i KTO- eller TITO-format. Kontoutdrag läses inte in i Netvisor i xml-format.
  • Om företaget har många transaktioner per dag är det en bra idé att välja dagligt kontoutdrag för företaget. I detta fall skickas kontoutdraget varje bankdag.
  • På basis av kontoutdraget behandlas automatiskt:
    • Betalningar av försäljningsfakturor (om referensbetalningsmaterial på maskinspråk används)
    • Betalningar av inköpsfakturor
    • Löner och reseräkningar
  • Mottagandet av kontoutdrag påverkar kvitteringen av betalningar. För att säkerställa att betalningarna för inköpsfakturor/gireringar som betalats via Netvisor kvitteras så gott som i realtid rekommenderar vi ett dagligt kontoutdrag.

Maskinspråkiga referensbetalningar

  • Punkten Inkommande referensbetalningar i betalningsrörelseavtalet
  • Inkommande referensbetalningar, det vill säga referensbetalningar på maskinspråk, ska komma till Netvisor i KTL/SVM-format. 
  • Inkommande referensbetalningar innebär att referensbetalningsmaterial på maskinspråk överförs från banken till Netvisor
  • Med hjälp av detta kvitteras försäljningsfakturor automatiskt om kunden betalar dem med fakturareferensen och rätt summa
  • Om företaget använder försäljningsreskontra är det också värt att välja maskinspråksreferenser i betalningstrafikavtalet. Om inte försäljningsreskontra används behövs inga inkommande referensbetalningar.

Utgående betalningar

  • Punkten Utgående betalningar i betalningsrörelseavtalet, sändning av data i xml-format
  • Gör det möjligt att betala betalningar och gireringar från Netvisor.
  • I betalningsrörelseavtalet för Nordeas och Andelsbankens konton kan du avtala om återkallande av betalningar. Återkallande bör avtalas för att kunna återkalla betalningar via Netvisor.
  • Betalningsrörelseavtalet kan specificera euro, valuta och löner. Kryssa för valutabetalningar vid punkten Betalningar om du vill betala inköpsfakturor och gireringar från Netvisor. Om du vill betala inköpsfakturor i utländsk valuta från Netvisor kryssar du för Valutabetalningar. Om du via Netvisor vill betala återkommande löner ska du kryssa för punkten Löner.

Betalningsrespons, respons om betalningar

  • Betalningar som gjorts via Netvisor med betalningsrespons behandlas automatiskt på kontoutdraget.
  • För att betalningar ska kunna behandlas så automatiskt som möjligt rekommenderar vi att beställa betalningsrespons.

Mottagning av e-faktura

  • Betalningsrörelseavtalets punkt Mottagande av e-fakturor till IBAN-adress
  • Möjliggör mottagande av e-fakturor till bankens e-fakturaadress till Netvisor
  • Detta är inte nödvändigt, då vi öppnar en Maventa-förbindelse för att skicka och ta emot e-fakturor för alla företag som använder reskontra

Sändning av konsumentnätfakturor

  • Möjliggör sändning av konsumentnätfakturor (e-faktura, direktdebiteringsfaktura), välj därför om du vill skicka sådana 
  • I Andelsbankens betalningsrörelseavtal innebär punkten för mottagande av e-fakturor via banknätverket e-fakturor. Punkten för e-fakturans nätfakturaadress kan lämnas tom. Här anges automatiskt OVT-koden om den är ledig. Denna 

Saldoförfrågan

  • Möjliggör manuell uppdatering av bankkontots saldo i Netvisors Hantera bankkonton-vy
  • Annars uppdateras bankkontots saldo alltid automatiskt till det rapporterade slutsaldot på det senaste kontoutdraget
  • Saldoförfrågan
  • Danske Banks filformat för saldoförfrågan är ACR.
  • För Nordea är formatet Camt.052

Övriga observationer

  • "Ansvars- och försäkringsspecifikation för satsöverföring" och "E-saldointyg för satsöverföring" i Nordeas avtal kan inte fås till Netvisor
  • Fyll i gamla förmedlaruppgifter i Nordeas avtal om företaget samtidigt vill säga upp ett annat giltigt avtal. Annars kan punkten lämnas tom.
  • På Nordeas nya digitala fullmakt går det inte längre att direkt välja betalningar i utländsk valuta, utan dessa måste läggas till i avtalet i efterhand genom att kontakta banken direkt. Det här gäller specifikt betalningar utanför SEPA-området. 
  • Med Nordeas nya digitala fullmakt kan företaget ingå avtal om flera av sina bankkonton på samma formulär.
  • För betalningsrörelseavtal krävs inte Visma Solutions Oy:s signatur. Avtalet kan levereras utan Visma Solutions Oy:s underskrift.
  • I Andelsbankens avtal innebär "Buntbetalning i bruk" att betalningen debiteras i ett parti och avvisas om kontot saknar täckning. Om buntbetalning inte är aktiverat skickas varje betalning som enskilda debiteringar från kontot.
  • I Andelsbankens avtal är det värt att välja "Specifikation av debiterade betalningar på kontoutdraget" för att se en specifikation av varje betalning under buntbetalningen.
  • Avtalet kan inte göras för ett personligt bankkonto utan endast för ett företagskonto. 
  • S-Banken öppnar inte längre nya företags- eller föreningskonton, så om du vill använda S-Banken måste du först kontrollera med banken om de öppnar betalningstjänster för det önskade företaget. S-Bankens webservice-kanalnummer för Netvisor är 1967543-8. Banken har ingen egen avtalsmall för betalningsrörelse.  
  • Saldo- och transaktionsuttag är inte stödda i Netvisor. 

Byt bank

Om företaget byter bank ska det ingå ett betalningsrörelseavtal med banken i fråga för önskade tjänster och lägga till bankkontot i fråga i Netvisor (Företagsmenyn > Hantering av bankkonton > Nytt bankkonto). Om företaget skickar konsumentnätfakturor och direktdebiteringsfakturor till sina kunder ska det anmäla ändringen av fakturerare medan det gamla bankkontot och betalningsrörelseavtalet fortfarande gäller. Om kontot inte längre är giltigt kan ändringsmeddelandet inte skickas och faktureraranmälningar med felaktig information blir kvar i nätbankerna.

Bankspecifika anmärkningar i betalningsrörelseavtal

Danske Banks blankettmall för betalningsrörelseavtal

https://www.vismasignforms.com/form/5699c163-4654-450f-9851-64c90fe93633 Information om att formuläret signerats förmedlas direkt till adressen yrityspalvelut@danskebank.fi.

Knappen Signera i Danske Banks formulärmall omdirigerar dig till stark autentisering, där du kan välja autentiseringssätt. Efter autentiseringen skickas det undertecknade formuläret till den e-post som anges i fältet "e-post" (Fullmaktsgivaren) samt till banken.  Undertecknarens uppgifter genereras på basis av den person som autentiserat sig.

Om bokföringsbyrån vill fylla i Danske Banks formulär färdigt åt kunden ska byrån använda formulärmallen i slutet av denna anvisning. Elektroniska formulär kan inte fyllas i på förhand utan måste fyllas i och undertecknas av en enskild person. Formulärmallen i slutet av anvisningen ska skickas till Danske Bank till adressen Danske Bank A/S, Finlands filial, Customer Care/Cash Management Support, Finland, PL 1274, FI-00075 DANSKE BANK". Formuläret kan även skickas till adressen yrityspalvelut@danskebank.fi, men i så fall skickar Danske Bank ännu ett separat avtal från banken för godkännande som måste tecknas innan avtalet träder i kraft.

Fyll i Nordeas betalningsrörelseavtal

Från och med 1.4.2021 måste Nordeas betalningsrörelseavtal fyllas i med en digital fullmakt, som finns på Nordeas webbplats.

Att skicka en digital betalningsrörelsefullmakt kräver inte autentisering eller representationsrätt i det företag som ger fullmakten. Således kan exempelvis bokföraren starta processen genom att skicka en fullmakt direkt från Nordeas webbplats.

Fullmakten finns på adressen: https://www.nordea.fi/yritysasiakkaat/palvelumme/verkko-mobiilipalvelut/valtakirja.html och under namnet Digitaalinen valtakirja maksuliikepalveluiden avaamiseen ja muutoksiin Nordeassa

För föreningar, stiftelser och bostadsaktiebolag ska betalningsrörelseavtalet ännu fyllas i enligt den gamla mallen, för vilken det finns anvisningar på denna sida Maksuliikevaltakirja. Observera! På den digitala fullmakten kan endast företagets eurokonton anges. För öppning och ändring av tjänster för valutakonton, kontakta oss.

Valtuutetun välittäjän nimen kohdalle täytetään Visma Solutions Oy. Bilden nedan visar rätt uppgifter för punkten Fullmäktig förmedlare. 

  • Valtuutetun välittäjän nimi: Visma Solutions
  • Y-tunnus: 1967543-8
  • Yhteyshenkilö: Netvisor asiakaspalvelu
  • Puhelinnumero: 010 5058 490
  • Sähköpostiosoite: tuki.netvisor@visma.com
  • Aineiston välityskanava: Web Services
  • Netvisorissa sopimusnumero on 32762403 eli 8 merkkiä pitkä.


Så här framskrider processen: 

Yrityksen maksut -palvelu mahdollistaa ostolaskujen ja palkkojen maksun pankkiin. Palkka-aineiston osalta pitää valita myös palkat kohta. Palautteet kohtaan kannattaa valita kaikki.

Konekielinen tiliote mahdollistaa tiliotteen saapumisen pankista. Muoto on TITO ja jaksotus kohtaan valitaan miten usein tiliote saapuu väliltä päivittäin - kerran kuussa.

Saapuvat viitemaksut kohdistaa suoraan myyntilaskun suorituksen oikeaan laskuun, mikäli asiakas on maksanut oikealla viitteellä. Tällöin myös tiliotteelle tulee erillinen erittely näistä viitteistä.  Muoto on KTL

Saldo- och tapahtumaotteen avulla voidaan hakea reaaliaikaisesti valitun pankkitilin saldo. Muuten saldo tulee edellisen saapuneen tiliotteen loppusaldosta.


Verkkolaskujen vastaanoton osalta on mahdollista ottaa vastaanotto Nordean kautta, mutta oletuksena Netvisoriin avataan Maventa yhteys, jossa on valittavissa ostolaskujen vastaanotto sekä lähetys. Lähetys on jokatapauksessa Maventan kautta, vaikka olisi valinnut myös verkkolaskujen lähetyksen Nordeasta.


Netvisor ei tue tilinpäätösaineistot eräsiirrossa valintaa, joka pitää sisällään vastuut, vakuudet ja saldotodistuksen.


Prosessin eteneminen:

  1. Nordea käsittelee valtakirjan viiden pankkipäivän kuluessa.
  2. Palvelusopimus ja valtakirja lähetetään digitaalisesti allekirjoitettavaksi Nordean Yrityksen asiakirjat -palveluun.
    1. Palveluun voi kirjautua valtuuttavan yrityksen Kaupparekisteriin merkitty nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö Nordean kotisivujen kautta.
    2. Jos nimenkirjoitusoikeus on useammalla henkilöllä yhdessä, tulee jokaisen käydä erikseen allekirjoitus hoitamassa nimenkirjoitustavan mukaisesti.
    3. Asiakas saa tekstiviestin, kun valtakirja on allekirjoitettavissa Nordean asiakirjat palvelussa.
  3. Kun sopimus ja valtakirja on digitaalisesti allekirjoitettu, Nordea käsittelee sopimusten avaukset ja muutokset tästähetkestä viiden pankkipäivän kuluessa.
  4. Kun palvelut ovat käytössä, lähettää pankki vielä erillisen tekstiviesti-ilmoituksen valtakirjalle merkittyyn valtuuttavan yrityksen yhteyshenkilön puhelinnumeroon.
  5. Mikäli valtakirjaa ei kuulu, asiakas voi itse soittaa yhteyshenkilölleen tai yritysten maksuliikennepalveluun puh. 0200 2121 ja tiedustella tilannetta.

Fyll i Andelsbankens betalningsrörelseavtal

Jatkossa Osuuspankin sopimuksen voi täyttää suoraan deras webbplats på adressen: Yrityksen sähköiset palvelut - pankkiyhteysvaltuutus

Osuuspankki kuitenkin hyväksyy vielä pankkiyhteyslomakkeen, joka löytyy tämän sivun lopusta esitäytettynä. Sähköisen pankkiyhteysvaltuutuksen tekeminen edellyttää tunnistautumista, och du kan autentisera dig med OP:s eller andra finska bankers nätbankskoder. Till exempel bokförare eller arbetstagare kan göra fullmakten för företaget, eftersom det inte krävs någon representationsrätt för att göra fullmakten. Företagets eller föreningens namnteckningsberättigade person måste underteckna fullmakten. Undertecknaren får ett meddelande via e-post när den är klar för underteckning. OP behandlar fullmakten inom en vecka efter undertecknandet.

Sopimuksessa aineistonhoitajaksi valitaan Visma Solutions Oy (Netvisor). Aineistonhoitajan tapahtumaluettelotunnus on 019675438. Lisäksi valitaan tarvittavat käyttöönotettavat palvelut. 

Fyll i Aktias betalningsrörelseavtal

Jatkossa Aktian maksuliikennesopimuksen voi täyttää suoraan deras webbplats på adressen: https://www.aktia.fi/fi/yritysasiakkaat/oma-yritysasiakkuus och under rubriken "Pankkiyhteysvaltuutus". Aktia accepterar fortfarande sin egen bankförbindelseblankett, som finns förifylld i slutet av denna sida. För att fylla i betalningsrörelseavtalet krävs följande uppgifter:

  • Valtuuttavan yrityksen y-tunnuksen ja tilinumeron
  • Tilitoimistolta tai isännöitsijältä seuraavat tiedot: y-tunnus, Web Services -sopimusnumero sekä yhteystiedot (puhelinnumero ja sähköpostiosoite)
  • Nimenkirjoitusoikeutetulta seuraavat tiedot: henkilötunnus ja yhteystiedot (kotiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite). Jos yrityksen nimenkirjoitusoikeus on jaettu, tarvitaan molempien nimenkirjoitusoikeutettujen tiedot.

Valtuutetun välittäjän tiedot kohtaan täytetään Visma Solutionin tiedot:

  • Yrityksen tai yhteisön virallinen tai rekisteröity nimi: Visma Solutions Oy
  • Y-tunnus: 1967543-8
  • Web Services- tai yritysverkkopankin käyttäjätunnus: 06212831
  • Yhteystietoihin voidaan täyttää yrityksen yhteyshenkilön tiedot

Web Services- tai yritysverkkopankin käyttäjätunnus: 06212831

Seuraavassa vaiheessa valitaan palvelut, jota halutaan ottaa käyttöön. Alla olevassa kuvassa näkyy valinnat, jotka kyseisille palveluille tulee olla valittuna, jotta nämä välittyvät oikeassa muodossa Netvisoriin. Jaksotusväliin tulee itse ottaa kantaa, kuinka säännöllisesti viitemaksuja ja tiliotteita halutaan noudettavaksi.


Fyll i OmaSP:s betalningsrörelseavtal

OmaSP:s betalningsrörelseavtal kan nu också hanteras elektroniskt. Fullmakten finns på denna sida: https://www.omasp.fi/lomakkeet  (längst ner under rubriken "Pankkiyhteysvaltuutus"). 

  • WS-kanavan numero on 05900378
  • Tiliotteen aineistomuoto on KTO/TITO
  • Viitemaksujen aineistomuoto on KTL/SVM
  • Maksujen erittelyksi kannattaa valita Eräsiirtotiliotteelle. Mikäli lähtevien maksujen erittely halutaan myös yrityksen verkkopankissa näkyvälle tiliotteelle, valitaan "Eräsiirto- ja paperi/verkkotiliotteelle"
  • Tilinkäyttövaltuutus WS-kanavaan (mahdollistaa reaaliaikaisen saldo haun) kannattaa valita "Kyllä"
  • Saldotodistus ei ole tuettu Netvisorissa, siihen voi valita "Ei".
  • Aineistonhoitajan tiedot -kentässä aineistonhoitajalla tarkoitetaan valtuuttajan käyttämää ohjelmistotoimittajaa, eli Visma Solutions Oy:tä.

På OmaSP:s betalningsrörelseavtal ska utgående betalningar specificeras beroende på hur betalningsinformationen ska visas var

  • Om du vill att utgående betalningar ska visas på kontoutdraget i Netvisor och att inköpsfakturor som betalats via Netvisor automatiskt kvitteras som betalda när kontoutdraget anländer, välj "Eräsiirtotiliotteelle"
  • Om ingen specifikation behövs, välj "Ei erittelyä"
  • Betalningsspecifikationer kan inte läsas in i Netvisor från xml-betalningslistan

Sparbanken
För Sparbanken fylls betalningsrörelseavtalet i slutet av denna sida. Du hittar blanketten via länken Maksuliikennesopimus Säästöpankki.  Blanketten skickas till kundens kontor. Web Service asiakasnumero on 07808991 

DnB Bank (Den Norske Bank)

DnB är en bank som stöds av Netvisor endast för finska bankkonton. Denna bank har ingen separat avtalsmall för betalningsrörelse, men nedan finns informationen för avtalet.

  • Webservice-kanalens ID är 19675438
  • DnB Banks kontaktuppgifter:
  • CM Services Finland Branch
  • Phone +358 10 548 2100
  • E-mail: finland.cm@dnb.no

Holvi

Holvi är möjligt att använda från och med 11.6.2024. På Holvis sida Pankkiyhteydet finns instruktioner för att använda tjänsten.

Via Holvi är det möjligt att: 

  • Betala inköpsfakturor och få betalningsrespons, vilket gör att transaktionerna kvitteras automatiskt
  • Få kontoutdrag från banken (KTO) - format
  • Få maskinspråkiga referenser (KTL) - format
  • Betala löner (SALA återkommande betalningsmaterial)
  • Betala euromääräisiä SWIFT-maksuja (SEPA-alueen ulkopuolisia euromääräisiä 

    maksuja)

  • Vastaanottaa valuuttamaksuja eurotilillesi (tuetut valuutat 

    https://support.holvi.com/hc/fi/articles/14771808195858-Service-Description-

    International-transfers)

    Maksaa euromääräisiä SWIFT-maksuja (SEPA-alueen ulkopuolisia euromääräisiä 
    maksu

Holvi stöder för närvarande inte:

  • ERI-betalningar, det vill säga att föra kreditfakturor till betalning
  • Saldoförfrågan
  • Elektronisk betalningsåterkallelse
  • Betalning av skatteöverföringar (i detta fall måste en vanlig girering skapas)

Du kan logga in på Holvis tjänst https://login.app.holvi.com/  

Holvis kundsupport: https://support.holvi.com/hc/fi/articles/115005238365

För Holvi görs försäljnings- och inköpsfakturering i Netvisor. Holvis konto läggs till som företagets bankkonto och via det kan du sedan betala inköpsfakturor, löner och gireringar. Dessutom kan du få kontoutdrag från Holvi till Netvisor. Holvi ei lähetä tiliotetta, mikäli tilillä ei ole ollut tapahtumia.
Tässä linkissä video, miten avataan pankkiyhteys Netvisorin ja Holvin välille.

Förifyllda bankernas betalningsrörelseavtal

Nyckelord: betalningsrörelseavtal, Netvisor, bankförbindelser, girering, e-fakturering, kontoutdrag, fullmakt

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.