Den här guiden beskriver hur man lägger till en utländsk användare i Netvisor. Det primära sättet att logga in och använda Netvisor-mobilappen är alltid med finska bankkoder eller mobilcertifikat. Om en utländsk person inte har finska nätbankskoder och inte har möjlighet att få dem, är alternativet att kalla dem som användare av Netvisor-mobilappen. En utländsk användare kan kallas av företagets Användaradministratör (KH) eller Huvudanvändare på redovisningsbyrån (TPK).

Här hittar du instruktioner för hur du loggar in med ID-kort från Estland, Norge och Sverige: Palveluun kirjautuminen Viron, Norjan ja Ruotsin ID-kortilla

INNEHÅLL

Utländsk användare tillägg

1. För att skapa en ny användare i företaget, gå till Företagsmenyn (företagets namn uppe till vänster) > Användare och roller. I denna meny ser du de aktiva användarna i företaget och deras användarbehörigheter. 

2. Du kan lägga till en ny användare med funktionen Autentisera för att lägga till användare
Att lägga till en ny användare kräver stark autentisering för att verifiera användaradministratörens identitet. Stark autentisering kan utföras med Netvisors mobilapp, bankkoder eller mobilcertifikat.
3. Efter lyckad autentisering öppnas Användare och roller -vy och du kan lägga till en ny användare från "Lägg till användare"-sektionen

4. Ett nytt fönster öppnas för att skapa användaren, där du först väljer identifieringsmetod. För en utländsk användare måste du lägga till identifierande information, såsom utländskt personnummer eller annan identifierande kod (t.ex. födelsedatum) samt landet som utfärdat identifieringen. Du måste också välja om användaren redan är registrerad som användare i Netvisor. Om användaren inte tidigare har varit användare i Netvisor kan du fortsätta till nästa steg. OBS! Det är inte möjligt att ge Netvisor-identifiering senare! Om ingen identifiering ges, skapas en helt ny användare och användarkonton kan inte kombineras.

Om personen som ska läggas till redan är användare i Netvisor, måste du lägga till deras Netvisor-identifiering. Om en användare hittas i Netvisor med identifieringen, identifieras den tillagda användaren som den personen och befintliga användaren ges rättigheter till detta företag också. Användaren kan kontrollera sin Netvisor-identifiering genom att logga in i Netvisor och gå till sina grundinställningar via sitt namn uppe till höger. Identifieringen är också synlig i anställdas grunddata under utländska identifieringar. Företagets KH-rollanvändare kan också kontrollera identifieringen från användarens data.



5. Ange användarens personuppgifter.

6. Ange de nödvändiga profilerna och rollerna för användaren. Mer detaljerad information om roller finns i guiden Käyttäjät - användarbehörighet tillägg och hantering

Giltig tills vidare: Som standard är valet inställt på giltig tills vidare -fältet, vilket innebär att användarbehörigheten är giltig tills den tas bort. 

Tidsbegränsad giltighet: Ange giltighetstiden för användarbehörigheten (ta bort valet från giltig tills vidare). Efter giltighetstidens slut kan personen inte logga in i det aktuella företaget. Obs! Om giltighetstiden avslutas, avslutas inte eventuell e-postkommunikation från företaget, t.ex. relaterad till godkännande av inköpsfakturor (sakgranskning, godkännande, betalning). Om kommunikationen ska avslutas, ta bort användarens reskontrarättigheter eller ändra användarens kommunikationsinställningar i personuppgifterna.

7. Klicka på Lägg till användare -länken för att lägga till användaren i de aktiva användarna i företaget. Därefter kan användarens användarbehörigheter ändras via menyn Användare och roller. 

Bjuda in utländsk användare till Netvisor

Gå till användarens information via följande väg: Företagsmenyn > Användare och roller > klicka på användarens namn i listan. Klicka sedan på länken "Kalla användare att logga in med mobilappen" till vänster. Om användaren behöver kallas till Netvisor igen och deras information inte har ändrats, kan TPK- eller KH-rollanvändare göra en ny kallelse via länken "Kalla användare att logga in med mobilappen". Om användarens information har ändrats, kontakta Netvisors kundtjänst för att kalla användaren igen. 

Se till att den kallade användarens information är korrekt (om det finns fel i informationen, stäng kallelsevyn och redigera användarens information) och markera rutan att du har bekräftat den kallade användarens identitet (1). Klicka sedan på "Skicka kallelse" (2) längst ner. Kallelsen skickas till den angivna e-postadressen och är giltig i 24 timmar. Kallelsen skickas på engelska.

Efter att kallelsen har skickats kan den avbrytas med knappen "Avbryt kallelse". Om en ny kallelse behöver skickas till användaren (t.ex. vid byte av telefon, utan att kontaktinformationen har ändrats), kan TPK/KH-användaren göra detta från samma kallelsevy. Användaren kan också identifiera sig igen med sitt skapade Visma Connect-konto och ingen ny kallelse behöver skickas.

Den kallade användaren ser kallarens och företagets namn och får en 16-siffrig ibruktagningkod som de måste ange i Netvisor-mobilappen. Om användaren inte får den 16-siffriga ibruktagningkoden via e-post, kontakta Netvisors kundtjänst. Användaren slutför identifieringen genom att ange den 6-siffriga bekräftelsekoden som de får via SMS i appen.

Obs! Om användaren inte får den 6-siffriga bekräftelsekoden via SMS och inte kan beställa den själv (den kallade kan begära max. 2 nya bekräftelsekoder från appen), kan en TPK/KH-rollanvändare generera en bekräftelsekod för den kallade från kallelsevyen (1) "Fick den kallade inte bekräftelsekoden?" (2) -länken: 

Länken visas först när användaren har angett den 16-siffriga ibruktagningkoden i mobilappen.

Från den öppnade vyn kan en bekräftelsekod genereras, som måste sparas innan du lämnar vyn och koden måste skickas till den kallade. Bekräftelsekoden är giltig i 12 timmar och förlänger samtidigt kallelsens giltighetstid om den skulle gå ut tidigare.

Login to Netvisor - instructions on how to get started (the invited user) - NEW APP

If you don't have Finnish bank ID's or mobile ID, the process to start using Netvisor is following: 

1. Ask your company's user administrator to send you a login invitation. You will receive an email invitation to start using Netvisor. Invitation is valid for 24 hours from the time of sending. If you haven't received an invitation yet, please contact your company's user administrator.

2. Download the Netvisor app from your app store, open it and select "Don't Have a Finnish Bank ID".

3. Select I Have a Sign Up Code

4. Enter the 16-digit sign up code from your email invitation into the app.

5. Enter the 6-digit verification code you receive via SMS into the app (If you don't receive the SMS, click button "Resend Code?" from below).

6. If you don't have a Visma Connect account already go to your email and create a Visma Connect account and password and finalize the sign up process. If you do have a Visma Connect account already just tap "Login with Visma Connect" and continue from step 8.

8. Enter you Visma Connect -email adress

9. Go to your Authenticator app (for example Google Authenticator) and enter the security code from your Authenticator app.

10. Accept the terms and conditions of the service

11. Create a personal PIN code.

12. Confirm PIN-code

13. You're all done and you can now login to both Netvisor on computer and Netvisor mobile app!

Here's how to login to Netvisor on computer:

  1. Open the Netvisor login page into your browser --> login.netvisor.fi
  2. Open the Netvisor App and  login
  3. Select “Read QR code for web login”.
  4. Scan QR code with your mobile app
  5. Confirm the login with PIN code, fingerprint or Face ID
  6. You’re in!

Here's how to login to Netvisor mobile application:

  1. Open the Netvisor app and login with PIN code, fingerprint or Face ID
  2. You’re in!

Nyckelord/key words: utländsk användare, kallelse, inloggning, login, netvisor app, netvisor login, netvisor mobile application


Vanliga frågor

Jag har loggat ut från appen, behöver jag bli kallad att logga in igen?

Om du en gång har aktiverat Netvisor Mobile och skapat ett konto i Visma Connect, kan du logga in i appen med Visma Connect-kontot. Välj då vid inloggning Har du inte finska bankkoder? > Välj Tvåfaktorsautentisering är redan utförd > Ange e-postadressen du har loggat in med i Visma Connect > Ange lösenord > Skapa PIN-kod > Bekräfta PIN-kod. OBS! Om du loggar ut med alternativet "Logga ut från alla enheter" kräver aktivering av Netvisor Mobile en ny kallelse via webbläsaren. 


Vad är skillnaden mellan Lås, Logga ut och Logga ut från alla enheter-alternativen?

  • Med Lås-alternativet kan du avsluta sessionen och appen loggar ut dig. Du kan logga in igen i appen med ansiktsigenkänning, fingeravtryck eller PIN-kod.
  • Med Logga ut-alternativet loggar appen ut dig. Då kräver appen ny autentisering med Visma Connect-konto eller för finska användare med bankkoder.
  • Med Logga ut från alla enheter-alternativet loggas användarkontot ut från Netvisor Mobile på alla enheter. Inloggning kräver ny kallelse från Netvisors webbläsarversion av KH-användaren.
Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.
Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.