Aputoiminimien lisääminen mahdollistaa yrityksen aputoiminimille yksilöllisen käsittelyn myyntilaskujen, tilausten, pankkitilitietojen, logon ja käytettävän laskunumerosarjan osalta. Aputoiminimien hallintaan pääsee kohdasta Myynti > Perustiedot ja asetukset > Aputoiminimet
Yleistä aputoiminimestä
Aputoiminimen lisääminen mahdollistaa yritykselle laskuttamisen tämän aputoiminimen tiedoilla. Jos yritykseen tehdään aputoiminimi, voidaan valita Myyntilaskun teossa tai laittaa suoraan haluttujen asiakkaiden taakse, keitä laskutetaan tällä aputoiminimellä. Tällöin saadaan laskulle näkyviin eri nimi, osoitetiedot, logo ja mahdollisesti eri pankkitili, mitä olisi ns. päätoiminimen tiedoissa.
Aputoiminimen saa lisättyä haluttujen asiakkaiden taakse lisätietojen muokkaus välilehdelle aputoiminimi kohtaan.
Netvisorissa ei ole suoraa erillistä raportointia aputoiminimen osalta, mutta jos ottaa myyntilaskuluettelosta laajennetun haun, voi hakea sitä kautta halutun olemassaolevan aputoiminimen laskut. Tällöin pitää ottaa tämä aputoiminimi hakuehdoksi
Ostoreskontran osalta ei ole käsittelyä aputoiminimen osalta, eli tämä vaikuttaa vain myyntipuoleen.
Uuden aputoiminimen lisääminen ja muokkaaminen
Aputoiminimien hallinta vaatii toimintokohtaisen oikeuden perustietojen hallintaan. Uuden aputoiminimen voi lisätä kohdasta "Uusi aputoiminimi".
Käytetään logoa
Logo lisätään ensin kohdassa Yritysvalikko > Yrityksen perustiedot ja asetukset > Logo. Tämän jälkeen logon voi valita aputoiminimen tietoihin.
Käytetään pankkitilejä
Valitaan aputoiminimen käytössä oleva pankkitili/pankkitilit. Tämä valinta vaikuttaa siihen mikä pankkitili aputoiminimen myyntilaskuille tulee.
Jos aputoiminimelle halutaan näkyviin vain tietyt pankkitilit, tulee kyseisten pankkitilien olla näkyvissä myös päätoiminimellä. Mikäli halutaan, että päätoiminimellä ei näy aputoiminimen pankkitilit, tulee päätoiminimelle muodostaa aputoiminimi ja sitten käyttää laskutuksessa näitä kahta aputoiminimeä. Mikäli myyntilaskulle ei tässä tapauksessa valita mitään aputoiminimeä, niin tulostuu myyntilaskulle kaikki tilit, joiden tiedoissa (Yritysvalikko > Pankkitilit) on valinta "Näytä laskulomakkeella". Aputoiminimen voi tallettaa asiakkaan lisätieto välilehden aputoiminimi -kenttään. Tällöin kyseinen aputoiminimi tulee suoraan valituksi, kun kyseiselle asiakkaalle tehdään uusi lasku.
Aputoiminimen voi lisätä suoraan haluttujen asiakkaiden taakse, jolloin kun näille asiakkaille tekisi uutta laskua, tulisi siihen valmiiksi tämä valittu aputoiminimi. Tämä saa lisättyä asiakaan lisätietojen muokkaus välilehden aputoiminimi -kenttään.
Laskunumerosarjat
Aputoiminimille on mahdollista määritellä omat laskunumerosarjat. Kun laskunumerosarja on otettu käyttöön yhdellä aputoiminimellä, on muille aputoiminimille nähtävissä käytössä olevat laskunumerosarjat. Uudet sarjat on siis helppo määrittää ja päällekkäisten sarjojen luominen on estetty.
Kun käytössä on aputoiminimiä, joille on määritetty omat laskusarjat, vaihtaa järjestelmä laskunumeroa kun aputoiminimi valitaan käyttöön myyntilaskulle.
Huom! Laskunumerosarjojen minimiväli on 2 000 000 numeroa. Aputoiminimellä voi olla vain yksi laskunumerosarja, joten sarja kannattaa määritellä riittävän suureksi.
Kun laskunumerosarjat otetaan käyttöön, kannattaa huomioida että laskut joita ei veloiteta aputoiminimien kautta (menevät perusyrityksen kautta), saavat numerokseen suurimman laskunumerosarjan mukaan seuraavan numeron. Tämä voi aiheuttaa ison välin laskunumerointiin aiemmin laskutettujen laskujen kanssa. Jos yrityksessä on käytössä tilaustenkäsittely, niin näiden numerosarja on juokseva ja uusi tilaus saa aina isoimman numeron vaikka tilauksella olisi annettu aputoiminimi. Mutta sitten kun tilaus laskutetaan, tulee laskulle aputoiminimen numerosarjasta seuraavaksi isoin numero.
Aputoiminimen oma laskunumerosarja ja integraatio
Erillisiä laskusarjoja voidaan käyttää apuna tuotaessa myyntilaskuja integraatioaineistona Netvisoriin. Aputoiminimen tuonti on tuettuna rajapinnassa, joten integraation kautta tuoduille laskuille voidaan määrittää laskunumerosarja, johon liittymän kautta tuotavat laskut Netvisorissa luodaan.
Mikäli yrityksellä on käytössä useampia liittymiä, joista laskuja tuodaan, saadaan kaikki aineisto pidettyä omassa sarjassaan.
Esimerkki:
Myyntilaskujen tuontiin liittyen löytyy vielä tarkempi ohje täältä.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback