SISÄLTÖ

Kuinka luoda uusi asiakas

Voit luoda uuden asiakkaan kahdella tavalla: Manuaalisesti lisäämällä tai tietojen tuonnilla. Ensin käydään läpi kuinka luodaan asiakas manuaalisesti. 

Huom! Ennen kun voit luoda uuden asiakkaan, sinun täytyy luoda asiakasryhmä, koska se täytyy yhdistää asiakkaaseen. Ryhmän pääset perustamaan kohdasta Myynti- Asiakasryhmät.

Näin lisäät uuden asiakkaan:

1. Valitse ylävalikosta "Myynnit".

2. Klikkaa valikossa "Asiakkaat"

3. Klikkaa oikeassa yläkulmassa "Luo uusi".

4. Täytä asiakkaan tiedot.

5. Klikkaa "Luo Asiakas" viimeistelläksesi.  

Voit määritellä millä numerolla asiakkaiden numerointi aloitetaan, sen jälkeen asiakkaat perustuvat juoksevan numeroinnin mukaan.


Asiakkaan luonti tuomalla tiedot

Asiakaslistauksesta voidaan noutaa asiakastiedot csv.tiedostoon valitsemalla Lataa tiedot. Tuo tietoja/ lataa tiedot- painikkeen kautta voidaan myös tuoda asiakkaita csv-tiedostosta. 

Huom! Ennen kun voit luoda uuden asiakkaan sinulla täytyy olla asiakasryhmä, koska se täytyy yhdistää asiakkaaseen. Myös maksuehdot tulee olla tehtynä perusasetuksiin.

Asiakaslistauksen ladattavaan tiedostoon voidaan käyttäjän toimesta valita halutut tiedot. 

Tässä mallitiedosto tähän.

Asiakastietojen osalta pakollisia kenttiä on Nimi, ryhmän numero, alv-käsittely, maksuehdot, valuutta, sijainti, asettelu. 

Vaihtoehdoista voidaan valita relevantit tiedot, tai vaihtoehtoisesti listauksen lopusta voidaan valita Valitse kaikki.

Toimitusosoitteet voidaan tuoda myös csv-aineistona Rackbeatiin. Tuonti lähtee liikkeelle yhden asiakkaan asiakaskortilta kohdassa osoitteet > tuo tietoja. Näkymästä saa ladattua myös malliaineiston.

Huom! 

Asiakasnumero ei saa olla yli 9 merkkiä.

Asiakkaan nimi ei saa olla yli 255 merkkiä.

Asiakaslistaus ja sen toiminnot

Etsi = Tämän avulla voi etsiä tietyn asiakkaan nimen tai asiakaskoodin perusteella

Per sivu = Montako tulosta per sivu halutaan. Vaikuttaa listauksen luettavuuteen.

Tila = Haetaanko kaikki asiakkaat, vai suodatetaanko listauksesta pois ei-aktiiviset tai aktiiviset asiakkaat.

Asiakasryhmä = Suodattaa tietyn asiakasryhmän asiakkaat listaukseen

Muista = Toiminnon avulla voi tallentaa hakuasetuksen selaimen evästeisiin, mikäli halutaan esim. tulosten määrä per sivu tai asiakkaan tila jättää muistiin seuraavaa hakua varten.

Ratas-painike= voit muokata asiakaslistauksellanäkyviä tietojaper käyttäjä valita näkyviin seuraavat sarakkeet:

Valinta Nollaa taulukko palauttaa oletussarakkeet jotka ovat Numero, Asiakkaan nimi, ALV-tunnus sekä Sähköposti.

Listauksen rivitoiminnot

Asiakkaan rivin perässä olevasta kolme pisteä- painikkeesta saat näkyviin kolme toimintoa:

Myyntihistoria= Listaukselta voi etsiä kaikki tälle asiakkaalle tehdyt myynnit

Luo tilaus = Vasemman puoleinen nappi aloittaa uuden tilauksen luomisen kyseisen rivin asiakkaalle. 

Muokkaa = Oikeanpuoleisella napilla pääsee muokkaamaan asiakkaan tietoja.

Asiakaskortti

Perustietojen oikeassa yläkulmassa voidaan joko tallentaa asiakaskortin muutokset tai poistaa asiakasrekisteristä. 

Yleistiedot ja asetukset

Numero = Asiakaskoodi

ALV-tunnus = Y-tunnus tai ALV-tunnus

Asiakkaan nimi = Nimi

Vaihtoehtoinen OVT-tunnus = OVT-tunnus mikäli se poikkeaa yrityksen normaalista verkkolaskuosoitteesta. Käytetään esimerkiksi isojen yritysten tiettyjen toimipaikkojen yksilöintiin.

Ryhmä = Asiakasryhmä

Tila = Avoin tarkoittaa että asiakas on aktiivisessa käytössä, Estetty tarkoittaa että asiakas on ei-aktiivinen.

Oletusvaluutta = Millä valuutalla asiakkaalle myydään. 

Luottoraja = Tähän voidaan laittaa muistiin asiakkaan ohjeellinen luottoraja per lasku.

Kieli = Asiakkaan oletuskieli. Tämän avulla voidaan hallinnoida esimerkiksi tuotteiden käännöksiä tilausvahvistukselle. Asetteluissa tulee olla rakennettu kieliversiot, jotta koko tuloste tulee kääntymään oikein.

Maksuehdot = Mitä maksuehtoa käytetään oletuksena asiakkaalla.

Verkkolaskutietokentät = jos kenttiin syöttää arvoa, niin ne valuvat asiakaskortille Netvisoriin ja myöskin jos kenttien arvoihin tehdään muutoksia/päivitetään uusi verkkolaskuosoite, niin tieto päivittyy Netvisoriin.

Jos kentät on Rackbeatissa tyhjät, mutta Netvisorissa verkkolaskuosoite löytyy, niin tyhjä kenttä ei tyhjennä Netvisorissa olevaa tietoa, vaan Netvisorissa kuitenkin säilyy osoitteet ja laskut saadaan lähtemään verkkolaskuina.

ALV-käsittely = Asiakkaan oletus ALV-käsittely.

Asiakkaan alennusprosentti = Tähän voidaan asettaa mahdollinen yleinen asiakkaan alennusprosentti.

Osoitteet



Laskutusosoite = Asiakkaan yleinen laskutusosoite

Toimitusosoitteet = Asiakkaan oletustoimitusosoite. Muita osoitteita voidaan asettaa Osoitteet-välilehdellä. Tähän näkymään täydennetty toimitusosoite tulee oletuksena myyntitilaukselle.

Sähköposti kohtaan voi lisätä pilkulla eroteltuna useita sähköposteja.

Yhteystiedot

Oletusyhteystiedot asiakkaalle.

Viitteet

Asettelu = Mitä dokumenttiasettelua asiakkaalla käytetään. Tämän avulla voidaan helposti tuottaa erinäköisiä pdf-tulosteita esimerkiksi vientiasiakkaille. 

Hinnat ja alennukset

Tällä välilehdellä hallinnoidaan asiakaskohtaista hinnoittelua.

Jos asiakas kiinnitetään hintaryhmään, aktivoituu hintaryhmäkohtainen alennusprosentti niille tuotteille, jotka on myös kiinnitetty hintaryhmään. Ts. asiakas pitää kiinnittää hintaryhmään JA hintaryhmä pitää kiinnittää tuotteelle, jotta alennusprosentti astuu voimaan. 

Yliaja ryhmän alennus (%) = Mikäli asiakas halutaan kiinnittää tiettyyn hintaryhmään, mutta jostain syystä asiakkaalle halutaan antaa hintaryhmän tuotteista eri alennus kuin muille, voidaan tähän määrittää haluttu alennusprosentti. Tämä alennusprosentti pätee niille tuotteille jotka kuuluvat hintaryhmään, ja se yliajaa hintaryhmän normaalin alennusprosentin.

Etsi = Tuote voidaan etsiä nimellä tai numerolla hinnoiteltavaksi.

Ryhmä = Suodattaa hinnoittelutaulukkoon tietyn tuoteryhmän tuotteet.

Lataa tiedot = Lataa hinnoittelutaulukon csv-tiedostoksi. Tiedosto sisältää seuraavat sarakkeet:

TuoteMyyntihintaAlennus(%)
Tuotenimi (koodi)Hinta euroinaProsentti

Tuo tietoja = Tämän avulla voidaan tuoda hinnasto sisälle csv-tiedostosta. Tiedostossa pitää olla sarakkeet Tuotekoodi, Asiakasnumero, Myyntihinta ja Alennus(%).

Tuotekohtainen hinnoittelu annetaan käyttöliittymän kautta hinnoittelutaulukkoon.

Tuote = Mikä tuotekoodin on kyseessä.

Perushinta = Tuotteen perusmyyntihinta, haetaan tuotekortilta.

Hinta (EUR) = Asiakaskohtainen loppuhinta euroissa.

Alennus (%) = Asiakaskohtainen alennus kyseisestä tuotteesta. Jos asiakas ja tuote on kiinnitetty hintaryhmään, hintaryhmän alennusprosentti näkyy tässä.

Alennusryhmä = Jos tuote on kiinnitetty johonkin hintaryhmään, hintaryhmän nimi näkyy tässä.

Uusi porras = Mikäli tuote halutaan hinnoitella kappalemääräisesti porrastetusti, se tehdään tässä. Portaalle annetaan kappalemäärä sekä yksikköhinta tai alennusprosentti. Portaita voi olla useita per tuote. Ts. tuotteelle voidaan antaa hinta per 5 kpl, hinta per 10 kpl, hinta per 15 kpl jne. Sen jälkeen Rackbeat noutaa tilausriville oikean yksikköhinnan perustuen rivin kappalemäärään.

Mikäli alennuksia on määritelty useammassa paikassa (hintaryhmänä/asiakasryhmän takana/asiakkaan takana) niin logiikka menee niin, että jos asiakkaalla on kiinteä euro-hinta määritelty, niin siitä hinnasta lasketaan prosenttialennukset. Jos prosenttialennuksia on sekä hintaryhmän takana että asiakkaan takana, niin käytetään hintaryhmän takana olevaa alennusta.

Kun tallennetaan asiakkaan etusivulla alennusprosentin, niin se valuu asiakkaan Hinnat-välilehdelle näkyviin, eli nämä kaksi kenttää ovat ns. samat.

Esimerkki: tuotteen perushinta on 10€ ja asiakaskohtainen hinta 8€ + asiakkaalla on alennusprosentti -50€, tilaukselle nousee hinnaksi 4€. Jos tämän lisäksi on ollut hintaryhmä -60%, niin tilauksen hinta laskettaisiin siis 8€ -60%.

Muistiinpanot

Asiakkaan taakse voidaan tallentaa muistiinpanoja myöhempää käyttöä varten. Muistiinpanosta ilmoitetaan käyttäjälle myyntitilauksella:

Jota klikkaamalla käyttäjä pääsee lukemaan muistiinpanot poistumatta tilaukselta:

Yhteyshenkilöt

Asiakkaan taakse voidaan lisätä yhteyshenkilöitä. Valinnalla Sähköpostin kopio voidaan ohjata esimerkiksi sitä, kenelle kaikille tilausvahvistus lähetetään Rackbeatistä. Yhteystietoa lisätessä sähköposti on pakollinen tieto, muuten yhteyshenkilö ei tallennu.

Osoitteet

Osoitteet-välilehdelle voidaan määritellä asiakaskohtaiset toimitusosoitteet. Toimitusosoite voidaan valita tilaukselle tarpeen mukaan, eli jos asiakkaalla on esimerkiksi 3 eri toimipaikkaa, voidaan per myyntitilaus valita mihin toimipaikkaan tehdään toimitusta. HUOM! Osoitteisiin lisätyt tiedot ei siirry Netvisorin Toimipaikkoihin, mutta esim. laskulle nämä valitut osoitetiedot tulee näkyviin. 

Myyntihistoria

Koostaa lisauksen asiakkaalle tehdyistä myynneistä

suodattimen avulla voi valita näkyviin vain esim asiakkaalle tehdyt tilaukset. 





csv
(959 Bytes)

Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.