SISÄLTÖ

Käyttöönotto ja käyttöoikeudet


Controller löytyy Netvisorin yläpalkista.

Controller on automaattisesti käytössä kaikilla Professional- ja Premium-pakettien asiakkailla, eikä osioita tarvitse erikseen ottaa käyttöön. Jokaisella Controllerin käyttäjällä tulee olla toimintokohtaisissa oikeuksissa kohta "Controller sivulle pääsy". Tämä on valmiina Kaikki oikeudet profiilissa.

Tilitoimiston pääkäyttäjäroolin (TPK) omaava käyttäjä saa automaattisesti Controllerin pääkäyttäjäoikeudet. Ilman TPK-roolia pitää olla siihen yritykseen, johon palvelu halutaan ottaa käyttöön, joku seuraavista Netvisorin oikeuksista, jotta pääsee siirtymään Controlleriin: Kirjanpitäjä (KP), Käyttäjähallitsija (KH), Tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK), Yrityksen pääkäyttäjä, Yrityskäyttäjä-profiili tai Kaikki oikeudet-profiili.

Käyttöönoton jälkeen muut Netvisorin käyttäjät tulee lisätä käyttäjiksi Lisää uusi-painikkeen kautta pääkäyttäjän toimesta. Omia käyttöoikeuksia ei voi muokata. Mikäli Controlleriin siirtyvällä käyttäjällä ei ole oikeuksia Controller-osioon, käyttäjää huomautetaan käyttöoikeuksien puuttumisesta ja käyttäjälle näytetään pääkäyttäjän nimi, kehen voi olla yhteydessä. Käyttäjän lisäys tulee controlleriin valittavaksi, kun tiedot on vähintään kerran päivittyneet käyttäjän lisäyksen jälkeen. Jos halutaan lisätä juuri Netvisoriin perustettu käyttäjä, pitää controllerin tiedot päivittää manuaalisesti ja sen jälkeen tämä uusi käyttäjä on valittavissa Controlleriin.



Mikäli käyttäjä, joka on lisätty Controlllerin käyttäjäksi, poistetaan Netvisorista, niin Controllerin käyttäjyys tulee poistaa erikseen Controller > Käyttäjähallinta-näkymässä.

Luvut päivittyvät oletuksena Controlleriin kerran vuorokaudessa (aamuyöstä). "Päivitä controllerin tiedot" -toiminto päivittää grafiikan ja luvut viimeisimmillä tiedoilla, joita järjestelmästä on saatavissa. Controller tekee kaikkien muutosten (budjetti, ennuste yms.) tallennukset automaattisesti. Huom! Controller ei tue 6-numeroisia tai tätä suurempia kirjanpidon tilinumeroita.


Siirtyminen vanhasta Controllerista ja Financial Overviewistä uuteen Controlleriin (HUOM! > sis. aikataulu)


Controller on automaattisesti käytössä kaikilla Professional- ja Premium-pakettien asiakkailla, eikä osioita tarvitse erikseen ottaa käyttöön.

1. Vanha Controller > Uusi Controller

Basic-ja Core-pakettien asiakkaat: Uusi Controller sisältyy 1.4.2022 alkaen Professional- ja Premium-paketteihin automaattisesti. Jos yrityksellä on käytössä Basic- tai Core-paketti, uuden Controllerin saa aktivoitua käyttöön päivittämällä yrityksen Professional- tai Premium-pakettiin Netvisor Storessa. Kun olette siirtyneet Uuden Controllerin käyttäjäksi, Vanha Controller täytyy käydä lopettamassa Netvisor Storessa.

Professional- ja Premium-pakettien asiakkaat: Uusi Controller sisältyy 1.4.2022 alkaen Professional- ja Premium-paketteihin automaattisesti. Uutta Controlleria ei  siis tarvitse erikseen aktivoida Netvisor Storesta. Kun olette siirtyneet Uuden Controllerin käyttäjäksi, Vanha Controller täytyy käydä lopettamassa Netvisor Storessa.

Vanhasta Controllerista voidaan tuoda budjettitiedot uuden Controllerin puolella olevasta toiminnosta:

Tämän jälkeen asiakas voi sulkea vanhan Controllerin, jos asiakas ei muutoin tarvitse vanhaa Controlleria. Tiedotamme tästä vielä erikseen.

Vanhan Controllerin asiakaskohtaiset raportit ja tunnusluvut eivät ole muunnettavissa Uuteen Controlleriin, vaan ne täytyy tarvittavin osin laatia Uudessa Controllerissa sen Omien raporttien toiminnoilla. HUOM! Kun vanha Controller on lopetettu Storesta, kirjanpidon raporteille ei tule enää budjettivertailuja, vaan ne saadaan raportoitua Controllerista.

Vanhaa Controlleria on mahdollisuus käyttää uuden Controllerin rinnalla 31.12.2024 saakka.

2. Financial Overview > Uusi Controller

Financial Overview:n budjettitiedot siirretään Excel-muodossa tiedostoksi dimensioittain eli esimerkkinä kustannuspaikat yhteen tiedostoon ja projektit toiseen tiedostoon. Edellä mainitut tiedostot luetaan sisään uuteen Controlleriin tiedosto/dimensio kerrallaan eli esimerkkinä kustannuspaikat ja sen jälkeen projektit.

Financial Overviewin budjetissa valitaan ensin haluttu laskentakohdeotsikko ja tämän jälkeen budjetti voidaan ladata exceliin kuvassa näkyvän toiminnon kautta.



Excelin lataus tehdään jokaiselle laskentakohdeotsikolle ja jokainen excel-tiedosto viedään erikseen Controlleriin. Controllerissa tulee ensin luoda budjettipohja toiminnolla Luo uusi ja tämän jälkeen voidaan tuoda excel sisään budjettipohjan yläreunassa olevan kolmen pisteen kautta Tuo Financial Overviewistä. Tuo Financial Overviewista-toiminto tullaan poistamaan siirtymäajan päätyttyä.

Ennusteella ei ole toiminnallisuutta tuoda tietoja excelistä, mutta Controllerissa voi kuitenkin kopioida useampia soluja kerralla excelistä. Tällöin Financial Overviewistä otettu ennuste exceliin voidaan kopioida Controlleriin tyhjälle ennustepohjalle.

Financial Overview:tä on mahdollisuus käyttää uuden Controllerin rinnalla 30.06.2022 asti eli em. päivämäärään mennessä budjettitiedot / ennustetiedot täytyy siirtyy uuteen Controlleriin.

3. Laskutus

Professional- ja Premium-pakettien laskutus jatkuu normaalisti 1.4.2022 lähtien. Uudesta Controllerista ei lähetetä erillistä laskua, koska se sisältyy edellä mainittuihin paketteihin.

Vanhan Controllerin laskutus päättyy sen kuukauden lopussa, kun asiakas on itse lopettanut vanhan Controllerin Netvisor Storessa.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.